Literárna kritika sa ľahko formuluje, no ťažšie vstrebáva

10. septembra 2020, rmontmartre, Próza

Na krátkom vystúpení v záhrade Štátnej vedeckej knižnice v Banskej Bystrici som sa akosi spontánne nazvala konzumentkou literatúry, ktorá ešte nemá z čoho ponúkať perly. Ostáva potenciál, hŕstka čitateľov, čo si už odo mňa čo- to prečítali, vypočuli…a rôzne ohlasy.

 

Postupujeme slepačími krokmi. Od seminárov k poviedkárskej súťaži. K mojim prozaickým pokusom.

Časy sa menia, ľudia sa menia. Prečítala, prekusala som sa desiatkami, stovkami kníh. Od marca píšem aj blog. O prečítanom. No už predtým som rada referovala, uverejňovala svoje postrehy. Z každého rožka troška. Ono je fajn vytvoriť si svoj vlastný autonómny názor o prečítanom. No robia to aj ostatní. A ak nekomentujú, je to možno len preto, že nevidia ani ten potenciál.

Verný čitateľ moje kritické referáty snáď už pozná. A tak ho môže zaujať aj opačné garde: moje texty na pretrase.

Jediný komentár získalo moje Copaté dievča

https://www.fandom.sk/clanok/ohnive-pero-jar-2020-copate-dievca

 

Ak ľudia komentujú, možno im do očí udreli chyby, nedostatky textu, konceptu.

Popasovať sa s kritikou na vlastné texty je jednak otázka ega, pýchy, sebadôvery a jednak ukazuje potenciál rastu.

Na chybách sa môžeme učiť, môžeme sa ich snažiť naprávať, trpezlivo česať svoj príbeh, alebo napísať druhý, tretí, či sa aj na všetko vykašľať, vzdať to.

Hviezdny prach rozvíril stojaté vody viac.

https://www.fandom.sk/clanok/ohnive-pero-jesen-2020-hviezdny-prach?fbclid=IwAR34nnlXnnjLDEDIdlpK7ANNs90Q4jAVW4Z-tE-4dDIH7CtELiKDPLyaALw

 

Dostalo sa mi celkom zaujímavých komentárov. Nielen v rovine ľúbi-neľúbi. No hlavne si to žiada česať, viacej práce, trpezlivosti, dôslednosti, formy….viery, pochopenia….

Sarkastický koment, že ten text je ako „plesnivý chleba s maslom”, tak do takého levelu som už ja ani v časoch najlepších, či najdivokejších nešla. To sa už vymyká z rámca takzvanej konštruktívnej kritiky do sféry odpisu, amortizácie.

Potešili však pozitíva, povzbudenie. A zrejme treba takéto zrkadlá, aby keď už pozeráme ostatným smietky v očiach, dovideli sme si aj na svoje vlastné smietky,či  brvná, chyby a nedostatky.

Poslednou dobou som stále viac sebakritická. No uvedomiť si je len prvý krok,

Ps: Hviezdny prach je aktuálne v súťaži. Ak by vás príbeh zaujal, ešte je tu možnosť hlasovať, vyjadriť svoje sympatie aj priamo na stránke Fandom.sk.