Chudoba romantické farby nepozná

15. augusta 2021, rmontmartre, Film Politický komentár Próza

 

 

Tento pôsobivý názov som si požičala od Ľubomíra Jaška, ktorý v Magazíne o knihách (príloha denníka Sme) dáva širokej verejnosti do povedomia Orwellov sociálny román Na dne v Paríži a Londýne.

 

Skutočne ma potešilo, že aj Orwell sa venuje témam chudoby a bezvýchodiskovosti biednych sociálnych vrstiev, ktoré sú námetmi aj väčšiny mojich prozaických textov.

Avšak nielen kniha, aj film už bohate a úžasne presvedčivo vykresľuje tú obrovskú priepasť medzi chudobou a boháčmi.

Akoby sme sa po páde socialistického režimu vrátili nazad do čias najdivokejšieho kapitalizmu. A rovnako bezútešne to vyzerá od USA až po Kóreu, vlastne všade.

Včera sme mali silné filmové zážitky.

Joker (2019) online.

Parazit (2019) na Tyrschovom nábreží v Bratislave, v rámci premietania Zlatý bažant kinematograf. Podujatie na nábreží potrvá až do pondelka.

Kino na nábreží dáva skutočne hektický dojem, keďže na okolí je plno lokálov s hlučnou aj živou hudbou. Bola sobota, tak zrejme sa pritrafila aj nejaká svadba a za plátnom sme v určitej chvíli zažili aj ohňostroj.

Oba filmy majú toho hrozne veľa spoločného.

Či už žáner dráma-thriller, či už chudobu a biedne postavenie hlavných protagonistov.

Joker sa odohráva v New Yorku 70-tych rokov. Hlavný hrdina Artur žije s matkou a živí sa ako šašo.

Počas stále hlbšieho pádu do sveta bezútešnosti a šialenstva hlavného protagonistu sa mi vynorili v hlave takéto otázky:

Koľko bolesti, poníženia a klamstiev dokáže jeden človek prežiť, až sa nadobro zošalie?

Artur si toho užil naozaj dosť. Psychická choroba mu neumožňuje ostať nepovšimnutým, bezfarebným členom davu a tak sa neraz stáva terčom brutálnych útokov, posmechu, pohŕdania.

Vraždiacich klaunov sme už v literatúre aj vo filmoch mali. Avšak natoľko prevedčivý pssychologický rozbor hlavnej postavy som v nich nenašla.

Artur začína cítiť svoju silu, až keď sa postupne začína vymaňovať spod toho všeobjímajúceho zla a agresie. On začína odhaľovať rôzne pohnútky, klamstvá.

Jeho Ego začína rásť kráčajúc cez mŕtvoly.

Finálna oslava anarchie je akýmsi prirodzeným vyústením šialenej doby, ktorá si sama vyformovala svojho Jokera.

https://www.csfd.sk/film/628813-joker/prehlad/

Kórejský film Parazit tiež poukazuje na absolútnu odlišnosť životného štýlu a podmienok života- bývania chudobnej a bohatej vrstvy.

Protagonistami sú dve rodiny.

Chudobná rodinka zo suterénu sa infiltruje vychytralými praktikami do služieb bohatej rodiny.

V tejto časti poznávame aj originálny humor, akým sú jednotlivé postavy aj životné podmienky vykreslené.

Avšak vo svete rozšírenej nezamestnanosti sa proste dokážu uplatniť jedine za cenu, že z ďalších ľudí urobia rovnaké nezamestnané trosky, akými donedávna boli oni sami.

Kto by sa však vzdal dobre plateného miestečka len tak dobrovoľne?

Existenčný boj prerastá do krvavej drámy. Chudoba útočí na chudobu, avšak ani boháči nevyviaznu bez strát.

Finále uniká do sveta naivných, nádherných snov.

Oba filmy z dvoch odlišných kútov sveta poukazujú na rovnakú biedu a beznádej. Poukazujú na obrovskú nespravodlivosť a aroganciu, jedine vďaka ktorým sa mohli natoľko prehĺbiť sociálne rozdiely. Bez nespravodlivosti by sa nedalo bezmedzne bohatnúť a zároveň utláčať široké masy do vyslovenej biedy a nútiť ich k boju za holú existenciu.

https://www.csfd.sk/film/505790-parazit/prehlad/