Prečo sa jedným darí a iným vôbec nie?

20. októbra 2021, rmontmartre, Poézia Próza Spoločenský komentár

Podujímam sa na kontroverznú a zrejme aj nevďačnú tému porovnávania troch tlačových médií.

Literárny týždenník vnímam ako spriaznené médium. Raz mi už u nich vyšla recenzia a v blízkej budúcnosti by mala vyjsť aj ďalšia.

Avšak toto médium už dlhodobo bojuje o prežitie. Jej stránky sú pravidelne poznačené výzvou na finančnú pomoc, na objednávanie si. Je tam síce aj cenník reklamy, ale zverejnené reklamy akosi absentujú.

Akoby tieto noviny len pasívne čakali na inzerenta a nesnažili sa ho proaktívne vyhľadávať.

Týždenník z finančných dôvodov vychádza už len na dvojtýždňovej báze a vychádza na 16 stranách za 1,50€.

Za túto cenu dostanete dosť veľký a nepraktický formát. Obsahovo sa hýbeme niekde medzi úmrtiami a výročiami narodenia. Nájdete tu nekrológ aj ukážky z kníh dvoch dám, aj keď nevedno, prečo práve im sa dostalo tej pocty.

V recenziách spoznáte knihy z roku 2020 a 2021.

Výber recenzovaných kníh ostáva nejasný a zjavne subjektívny. Jeden recenzent, 56-ročný Ján Maršálek nás prekvapí aj glosou. Je členom Spolku slovenských spisovateľov, pod ktorého patronátom celý tento dvojtýždenník vychádza. A tlač je podporená z fondu na podporu umenia.

Na výzore záleží.

Rovnako z Fondu na podporu umenia je však financovaný aj Magazín o knihách, z dielne denníka Sme. Tento výtlačok milo prekvapí nízkou cenou 0,30€, dostupnosťou v každom väčšom kníhkupectve a pri kúpe akejkoľvek knihy vám ju pribalia prakticky grátis.

V tomto médiu už nájdete reklamy, skutočné aktuality a novinky, celkovo na 28 stranách, o čosi menších a pevnejších.

Čitatelia sa zoznámia s knihou mesiaca, knižnými novinkami, rebríčkom najpredávanejších kníh. Začítajú sa do rozhovoru s Jo Nesbom, či Andrejom Kiskom.

A už fakt len pre zaujímavosť: Bratislavský kuriér, 16 strán úplne zadarmo.

Aktuality, investičné zámery, rozhovor s Martinom Nikodýmom, rubrika duševného zdravia, krížovka.

Ak potrebujete zabiť nejakú tú polhodinku v meste, či na zastávke, tak sa s ním ozaj nudiť nebudete.

A teraz tá veľká filozofická otázka na záver: cítite nutkanie predplatiť si LT na celý rok, či sa zúčastniť verejnej zbierky na jeho záchranu?

Ak som vás nepresvedčila, tak sama seba z rovnakých dôvodov tiež nie.

Akosi ma chytá taký nemilý pocit, že niekto tu vôbec neovláda marketingové stratégie ani nekráča s dobou. Len sa proste vezie vo svojej intelektuálnej schéme, na ktorej sa veľmi dlho takmer nič nezmenilo.

Fotografia: autorka