Ak stratíš vieru, už to nebudeš ty.

8. januára 2022, rmontmartre, Próza

Pamätáte na reklamný slogan Ak si hladný, nie si to ty? Moc zmyslu tie bláznivé shoty nemajú, avšak vychádzajú z predpokladu, že nedostatok sa podpíše pod celého človeka.

Túto malú knižku z vydavateľstva Marenčin PT som objavila v kníhkupectve Knihy pre každého. Nájdete tu síce o niečo staršie, ale výrazne zlacnené knihy, oproti všetkým tým novinkám na knižnom trhu s cenami 10 a viac eur.

Linde Benkovičovej vyšla kniha Mala som vašich mužov v roku 2016.

Kniha s erotickým podtextom.

Vraj podľa skutočných udalostí.

Spisovateľka Linda v nej opisuje spisovateľku Lindu a stretnutia s promiskuitnou Zorou, ktorá jej mala slúžiť ako námet na vydanie knihy.

V knihe sa stretávajú dva svety. Idealizovaný svet Lindy, ktorá verí v monogamiu, vernosť a šťastné manželstvo so svetom Zory, ktorá o svoje ilúzie už prišla.

Linda by ju mala počúvať a robiť si poznámky, no sama stráca pôdu pod nohami. Zora ju vyvádza z miery, Linda kričí, obviňuje a napáda. Zrazu už neverí ani vlastnému manželovi., Veď ak sa všetci chlapi nechajú nalomiť, tak možno aj on.

Príbeh Zory sledujeme od mala. Z uzavretého dievčatka, čo veľa číta, sexuálne zneužitie v trinástich urobí ešte uzavretejšie dievča. Alkoholická závislosť otca, predčasná a nepochopiteľná smrť matky, zrada od vlastného snúbenca, to všetko donúti Zoru začať žiť inak.

Bez uctievania tradičných hodnôt. Bez snahy vydať sa a rodiť haldu detí.

Už si chce len užiť. Vziať si zo života len  to pekné a zvyšku sa vyhýbať.

Zaujímavá v príbehu je úloha psychiatra. Akoby sme mu podvedome prisudzovali až priveľké možnosti a schopnosti. Veď žiaden „odborník“ nemá v ordinácii univerzálnu náplasť na všetky rany.

Všetky tie traumy sa zo života predsa neodstanú a zmena charakteru Zory je proste trvalá.

Lindino profesionálne zlyhanie mi celkom kole oči. Ísť do rozhovoru s nositeľkou odlišných postojov a nedokázať ustrážiť si nervy na uzde, to by sa nám –spisovateľom, redaktorom, novinárom proste nemalo stávať.

Zory ich rozdielne svety vníma jasne:“ Lenže medzi nami je ten rozdiel, Linda, že ja viem, ako to na svete skutočne chodí. Ja už takto žiť nemôžem, aj keby som chcela. Mám toho za sebou už príliš veľa, aby som verila kecom o šťastnom živote.“

Veď v živote nejestvuje len jediný správny názor.

Darmo sa monogamia bude presadzovať naprieč kultúrnym svetom, samotní ľudia v ňom zlyhávajú, jeden za druhým.

 

 Fotografia: autorka