Založ si blog

Brainstorming nad Bezmenným

Svet nie je spravodlivý. Kvalitní a etablovaní autori bojujú s finančnými problémami a nechávajú svoje nepochybne hodnotné rukopisy zapadať prachom, kým na druhej strane tu máme samizdat všehochuti. Mladý autor ma požiadal o prečítanie a komentár k jeho dielu a mne ostáva len dúfať, že moje názory a postrehy bude schopný aj uniesť.

 

Ono autorovi sa podaril naozaj husársky kúsok. V živote som nevidela knihu, ktorá by ma dokázala viacerými spôsobmi uraziť.

V zmysle toho ako urážkou inteligencie je neznalosť, urážkou čitateľa nekvalita textu, urážkou diváka de facto nulová náročnosť výtvarného stvárnenia.

Proste objavila som ukážkový príklad toho, ako knihu robiť Netreba.

Rozprávky boli vydarenejšie….

Autor neodolal pokušeniu a na prebale rovno zvečnil aj sám seba.

Svojho antihrdinu nazval vcelku neoriginálne, že Bezmenný.

Ani nechápem, prečo si každý myslí, že odignorovať meno bude cool a trendy. Mne už na počiatkoch mojej literárnej dráhy bezmenný poett venoval Lovesong. Že vraj „Bezmenná“. A spomeňte si na názvy punkových kapiel, že Načo názov, či No name, prípadne na Tv seriál Nevem senki. Snáď ste už pochopili, že s Bezmennými sa už dávno roztrhlo vreco a hocijaké meno by bolo lepšie, než toto nijaké.

Ale kašľať aj na meno. No čo taký pravopis? Úlohou recenzenta určite nie je dávať mladým autorom lekcie základoškolského učiva zo Slovenského jazyka. A až mi rozum zastáva, ako si to niekto môže myslieť, že bez elementárnej znalosti pravidiel slovenského jazyka sa stane Spisovateľom? Veď to je ako ani sa nepokúšať získať si vodičák, ale rovno sa nanominovať na ralye Paríž Dakar.

A táto neznalosť je o to nepochopiteľnejšia, že knižka pitvá akúsi „cestu duchovného rozvoja“. Bezmenný je údajne sčítaný, avšak používa mládežnícky pouličný žargón s evidentne chudobným, okliešteným slovníkom.

V štýle: „Chcú aby ste klamali a trpeli, aspoň takých je väčšina v hmote,,,,,Poprosiť vraj mi vraveli, tak som ich zabil. Realita zeme je niečo ako 3D televízor čo sledujú uchýli čo sa bavia na ubližovaní. Vytvárajú vtedy niečo ako scenáre života a nazvali to vtipne seriál života na pokračovanie.

Nebojím sa smrti bo smrť nejestvuje. Nejestvuje ani čas a priestor, dá sa ním cestovať a to robia tí čo to vedia. Dá sa vedomie presúvať do rôznych situácií a viac menej zasahovať do hmoty.“

Autor prejavil bohatú fantáziu s vytvorením celej plejády pozitívnych aj negatívnych duchovných bytostí, ktoré, čuduj sa svete, majú aj svoje mená. Žiaľ ich slovník je ešte podivnejší, než rozprávačský. Bezmenného volajú Milovaný a prihovárajú sa mu servilne prihriatym tónom.

O to viac udivuje vyslovená drsnosť na inom mieste: „Chodia spolu dvaja. Žena očisťuje hmotné telo aj telá energetické, zbavuje strachov a duch chlap posiela halucinácie, keď tú očistu neprijmeš, ak prijmeš, tak ti zošle vízie, čo ti pomôžu. A potom ich z tela vylúčiš. Predným alebo zadným otvorom. Títo dvaja idú ruka v ruke pri očistnom ceremoniále. V preklade sa volá Liana Duší. Ono keď podstúpiš takúto očistu, tak ťa vezmú do parády duchovia a pekne s tebou v pekle vyjebú.“

Ak by čitateľ naozaj túžil po duchovnom rozvoji, ja navrhujem štandardne návšetvu kostola. Duchovný pastor je autorita, ktorá vás prevedie celou plejádou duchovných bytostí. A podarí sa mu to aj bez vulgarizmov, či halucinácií.

A čerešnička na torte? Verný čitateľ už o mne zrejme vie, ako celé roky bojujem s nespavosťou. Pre mňa je spánok ako dar z nebies, ako voda pre putovníka púšťou. A mne idú opisovať, ako sa „nabúravať do snov“, ako s nimi manipulovať a vyslovene experimentovať? No ono je to provokácia, ako keď pred moslimom zapálite Korán. Je to proste svätokrádež.

Výtvarná stránka diela, ktorú autor v hojnej miere spáchal, že sám, je na zaplakanie. Nazývať čmáranice a machule kresbami a maľbami chce naozaj poriadnu guráž. Aj s najbenevolentnejším prístupom by sme to mohli nazvať len skicami a náčrtmi. Pravda je však taká, že len znižujú hodnotu diela.

Plytvanie papierom v praxi….

Pýtať si za tento počin v mäkkej väzbe 16€ je už len ďalším odtrhnutím sa od reality. Kniha má reálnu trhovú hodnotu niekde okolo štyroch eur.

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-****-*-*

Ono moji mentori mi radia vždy napísať aj nejaké to pozitívum.

„Maľba“

A navyše sme aj v tomto vianočnom všeobjímajúcom období. Teda aké pozitívne ponaučenie by sme si z tohto súdka mohli zobrať?

Napáda ma jediné: ak už máte naozaj stovky aj tisíce eur na kníhtlač, tak nesnažte sa vždy a za každú cenu egocentricky pretláčať na knižný trh samých seba. Podporte kvalitnú slovenskú literatúru, ktorá hlavne v tomto covid-marazme vyslovene živorí.

Fotografie: autorka.

 

Zack vyhorel, Clay sa zbláznil, Hannah spáchala samovraždu. . .

01.05.2024

13 reason why nájdete aj pod českým názvom Proč? 13x Proto. Televízny seriál na Netflixe rozoberá peripetie tínejdžerov a je rozdelený na štyri rady. Spočiatku som sledovanie tohto seriálu chcela odporučiť otcovi Romana z Parchovian. Chlapec skočil zo strechy školy a otec dáva rozhovory pre široké spektrum médií. Naposledy oslovil nejaké české noviny a našla som s ním [...]

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Sheffield

Britská polícia zadržala tínedžera, ktorý útočil v škole v Sheffielde

01.05.2024 21:49

Polícia uviedla, že chlapec útočil ostrým predmetom - predpokladá sa, že šlo o sklenený črep.

Tank / Gaza /

V Gaze je viac vojnového odpadu než na Ukrajine, tvrdí OSN

01.05.2024 21:31

Pre porovnanie, frontová línia na Ukrajine má dĺžku takmer tisíc kilometrov, Pásmo Gazy 40 kilometrov.

Gruzínsko / Tbilisi /

Gruzínska polícia počas protestov v Tbilisi zadržala desiatky osôb. V putách skončil aj líder opozície

01.05.2024 21:19

Na rozohnanie davu ľudí, ktorí sa zišli na zhromaždení proti prijatiu zákona o transparentnosti zahraničného vplyvu, použila gruzínska polícia slzotvorný plyn, vodné delá a obušky.

Zuzana Čaputová

Prezidentka Čaputová: Hlas Slovenska po vstupe do EÚ zosilnel

01.05.2024 20:46

Hlava štátu to uviedla pri príležitosti stredajšieho 20. výročia vstupu SR do EÚ.