Založ si blog

Psychopatia, sociopatia a zločin

Zriekla som sa nejakej prehnanej kreativity v tvorbe názvov. Cieľom predsa je, aby človek hneď vedel, o čom je reč. A vytvorila som novú kategóriu aj keď mnoho predošlých blogov sa téme duševných chorôb viac- menej týkalo, keďže poruchy osobnosti sú pre mňa evergreenovou témou, ktorá ma neprestáva zaujímať. 

No zároveň neprestávame vnímať, že sa nachádzame na Slovensku. Máme tu 5 obetí Dědečka a 2 obete Krajčíka a je paradoxné, koľkí s vývojom udalostí nie sú spokojní, či ho nedokážu pochopiť.

Oháňajú sa akousi Zš matematikou, že odkedy je 2 viacej ako 5? No akosi nevidia, že základný rozdiel je v zámere. Chcieť, či nechcieť. Plánovať, alebo byť strhnutý prúdom udalostí.

Páčilo sa mi na prvom proteste na Námestí SNP, že fokus chceli zamerať práve na obete. Ohľadom Zámockej sa to zjavne nedarí. Väčšina článkov a analýz je práve o negatívnom hrdinovi. A celé to zamiešal aj Jurajov otec v rozhovore s Kotlebom.

Ku tej Teplárni asi len jediný postreh: „Cítili sa byť v bezpečí a prijatí.“??? V centre mesta, s dúhovou nálepkou na dverách, ktorú im pravidelne zoškrabávali, s dverami, ktoré im opľúvali, s ružovou tabuľkou Tepláreň a s tabuľou na chodníku „Hetero friendly“?

Mne to pripadá ako falošný pocit bezpečia, ktorý nebol ničím garantovaný. Ľudia, ktorí si proste zatvárali oči pred varovnými signálmi, lebo hate sa v našej spoločnosti stal niečím každodenným. S niečím, nad čím sa ani nezbystroval zrak.

Radka videla Juraja v rúšku motať sa po ulici. Ale nevidela v ňom pocit nebezpečia. A zachránilo ju to, že zranená sa doplazila do vnútra gay baru, kde si vraj sama volala záchranku. Mňa na tom story najviac udivuje, že tam dnu už ozaj nikto nebol?

Na to, aký mohutný manifest po sebe Juraj zanechal, sú tie dva obete až prekvapivo minimálne. Ak berieme do úvahy, že nenávidel celé spoločnosti a vyhlásil pomaly svätú vojnu. Rovnako nepochopiteľná je aj jeho samovražda. Jediným motívom mi príde, že vedel, že je odhalený a bol vo svojom okolí proste osamotený.

Ak mal však za vzor Breivicka, asi so svojím „výkonom“, či skóre, nebol až taký spokojný. No zámer sa mu vydaril a zapísal sa do análov.

Btw. prečítala som si množstvo príbehov sériových vrahov a ten „najvýkonnejší“ mal na konte až neuveriteľný počet 150 obetí.

A tu sa dostávame ku psychopatii, sociopatii. Je až prekvapivé, aké ťažkosti robí autorom rozlíšiť tieto 2 pojmy. Našli jediný rozdiel, že sociopat má výčitky svedomia, teda je to akási miernejšia forma.

Juraj vinu necítil: „srandička na Zámockej“ bol jeho opis masakra.

Ináč, najviac o psychopatii som sa dočítala na americkej stránke health. com.

Vraj až polovica väzňov sú psychopati. No nie každý psychopat je zločinec, niektorí sú naopak úspešní biznismani, či manažéri, iní obyčajní paraziti.

Od zdravých ľudí sa líšia len tým, že nemajú empatiu a zábrany.

Vo vývoji psychopatie sa okrem dedičnosti veľký význam prikladá aj životospráve matky, výchove, či úrazom hlavy.

Jeffrey Dahmer mal matku, ktorá v tehotenstve pojedala extrémne množstvo liekov.

Teda je fascinujúce sledovať, aká skladačka sa z toho urobí a čo všetko sa podieľa na celkovom vývoji jednotlivca. A je to v mnohom aj otázka šťastia, či nešťastia, akej matke sa to dieťa narodí, aké úrazy ho postretnú a aké životné výzvy sformujú jeho osobnosť.

Neberte to ako hranie sa na psychiatra. No myslím, že všetci máme právo vedieť, čo sa okolo nás deje. Rovnako ako máme právo mať názor na politiku, aj keď nie sme zhodou okolností politici, ani politológovia, len rádoví občania, pred očami ktorých sa tá politika denno – denne prepiera.

No a jeden autor, tuším horor píše, odsúdil, že Netflix dáva Dahmera a ľudia sa o tom bavia. Akoby sám seba povýšil za jediného dávkovača strachu. No a samozrejme zakázal komentovanie, lebo istotne tušil, že svojou povýšenosťou si mnoho sympatii nezíska. Ja mám Dahmera rozpozeraného a práve to sa filmárom podarilo: ukázať nielen ohavnosť ale celkovo prostredie aj vývin psychopata.

https://www.netflix.com/sk/title/81287562

 

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

Andrej Babiš, Monika Babišová

Šokujúci rozchod po 30 rokoch. Babiš s manželkou Monikou oznámili koniec vzťahu

19.04.2024 18:06

Ubezpečili, že ich rodinné väzby zostanú aj kvôli deťom pevné.

kravy

Kmeň vtáčej chrípky H5N1 detegovali aj v kravskom mlieku, upozornila WHO

19.04.2024 17:46

Nateraz nie je známe, ako dlho môže vírus v mlieku prežiť.

SR Požiar Osada Stropkov Situácia Mimoriadna POX

Polícia začala v súvislosti s požiarom v Stropkove trestné stíhanie

19.04.2024 17:17

Po požiari, ktorý zničil deväť obydlí, ostalo bez strechy nad hlavou 49 tamojších obyvateľov, z nich 29 detí.

Ukrajinskí vojaci ďakujú Slovákom za zbierku na muníciu

Zbierka na muníciu raketovo rastie, podporila ju i Čaputová. Ďakujeme, bratia Slováci, odkazujú ukrajinskí vojaci z frontu

19.04.2024 16:30, aktualizované: 17:35

Ciieľ bol najskôr vyzbierať jeden milión eur. Vzhľadom na obrovský ohlas a ochotu posielať peniaze obrancom, je zbierka bez finančného a časového limitu.