Založ si blog

Rozdaj sa a zomri

Prezerala som si svoje blogy spred troch rokov a závratná čítanosť 10-13-14 000! A teraz sotva pár stoviek.

A človek ani nechápe, čím to je, veď som ten istý človek, len starnem a zrejem. To tie tisíce masovo pomreli v Covide? Či sa len s postupným uvoľnením pomerov vyprdli na všetko, vrátane čítania. 

V každom prípade ja ostávam rovnaká, či už oslovím stovky, či desiatky, to je proste život.

Život, po ktorom všetci žíznime.

A bývam aj detsky úprimná. Ako som sa vám nedávno zverila, že za tri dni som v nemocnici nezvládla prečítať celý román.

Biely Vincent ostal ta-tam v nemocnici.

A potom mi dobrá kamarátka Dáša poradila knihobot a v slovenskej verzii som síce knižku nenašla, ale ušla sa mi aspoň česká.

Teda už máme žízeň.

Doma je všetko tmavšie,…

Jediná nevýhoda tejto verzie je, že nemá vzadu vysvetlivky. Ja viem, že áno, že pán Google by mi teda rozhodne vedel všetky tie francúzske výrazy šip šup preložiť, ale ak už čítam papierovú verziu, rada by som mala všetko pokope, ináč si proste tých pár výrazov domyslím, či preletím.

Táto moja verzia je prekladaná z amerického originálu z roku 1937.

Samotný Irving Stone ju napísal v roku 1934.

A Jarmila Emmerová ju preložila do češtiny v roku „temna“ 1985.

Obdivujem pána autora, že urobil kus poctivej roboty.

Popri mojej robote sa venujem aj monitoringu dennej tlače a teda tá naša úroveň, že sa objaví nejaká minimálna informácia a prezdieľa úplne všade. Načo je mi trojo novín, ak píšu úplne to isté?

A načo ja pátram po ďalšom osude Eleny Podzámskej, keď od toho podpísania reverzu o nej de facto nikto nič nevie? Ale zato zapĺňajú hárky papiera a skloňujú to isté do omrzenia

Takže teda táto kniha je úplne iný level, nielenže ma v mnohom informovala, ale vlastne úplne preformovala môj pohľad na Vincenta.

Irving Stone si to poctivo pochodil, tie diela aj celý zrod slovami zachytil. Porozprával sa s Vincentovými súčasníkmi. 

Zasadil ho medzi umelcov svojej doby a ukázal, že Vincentov osud vlastne z tej generácie nijako nevybočuje.

Až na to odrezané ucho.

Až na tie nervové zrútenia, ktoré sa v posledných fázach jeho života už periodicky opakovali.

Avšak Stone sa snaží všetko pochopiť a vysvetliť.

Celú tú patovú situáciu, ako mu tí ľudia išli na nervy.

No nielen ľudia boli k Vincentovi zlí. Aj on sklamal svojich najbližších.

Pochádzajúc z dobrej rodiny sa vláčil v handrách a spával s prostitútkami.

Teda o ten hnev a pohŕdanie si sám koledoval. Ako taká čierna ovca rodiny.

A čo z toho mal Teo, že ho celé roky podporoval? A aký oni mali vzťah?

Ak milujete výtvarno, tak tú knihu vrele odporúčam. A je lepšia, než film. Film to len zachytáva, kniha mnohé vysvetlí aby to človeku začínalo dávať zmysel, aby začínal chápať.

Veľa sa už špekulovalo o diagnózach Vincenta van Gogha.

Či mal Aspergera? Či mal bipolárnu poruchu , teda maniodepresiu?

Podľa Stonea to tak vyzerá, že posledný Vincentov doktor tiež nebol celkom normálny a práve tie laxné pomery, že vieme aké má záchvaty šialenstva a predsa ho necháme, aby si býval sám v penzióne?

Mohlo to tej tragédii na konci v mnohom pomôcť.

V každom prípade Vincentova smrť ostáva nevyjasnená.

Bol postrelený do hrude, no pritom nikde sa nespomína, že by kedykoľvek hocijakú strelnú zbraň vlastnil.

Mohla to byť nehoda aj hlúpa vražda.

Stone sa tuná nad príčinou ani nezamýšľa. Len nepriamo, naznačujúc vyhorenie. Že sa teda celý rozdal a už nemal dôvod maľovať, ani žiť.

Vincent je postrelený a umiera.

Teovi vyrvali srdce z hrude a odchádza tiež.

PS. Ak vás teda ozaj baví to výtvarno, odporúčam, pohľadajte si akvarely od Rasťa Ekkerta. A ak patríte k tým šťastlivcom, že dva domy a dve autá a nevieme čo od dobroty, tak teda kupujte tie jeho akvarely.

Mňa Rasťo zaujal už dávno, ešte ako redaktor TV JOJ, jeho témy boli poctivo spracované a s citom vyberané.

Tiež podpísal reverz z protialkoholickej liečebne. Vraj mu tam nedovolili maľovať. Tak sa rozhodol prezimovať v tvrdých podmienkach Muránskej planiny.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10228106539107209&set=a.1730215813684

Fotografie: autorka

 

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

elektronický monitoring osob, náramky,

Elektronický náramok malo od roku 2016 na sebe 2097 osôb

27.04.2024 17:19

Ministerstvo spravodlivosti SR od januára 2016 odsledovalo 2097 osôb s elektronickým náramkom.

Roman Michelko

Koalícia sa nezhodne na Harabinovi ani na šéfovi NR SR. SNS má svoje požiadavky, hovorí Michelko

27.04.2024 14:50

Čo sa týka RTVS, vo vzduchu aktuálne lieta osem až desať mien ľudí, ktorí by chceli novej STVR šéfovať.

Euro / Eurá / Bankovka / Peniaze /

Števulová: Koalícia chce zastrašiť mimovládky. Michelko: Chceme zvýšiť transparentnosť ich financovania

27.04.2024 14:07

Strana Progresívne Slovensko považuje návrh novely zákona o mimovládnych organizáciách predložený SNS za protizákonný a protiústavný.

Dmitrij Peskov

Peskov: Neexistujú žiadne predpoklady pre mierové rokovania Ruska a Ukrajiny

27.04.2024 13:29

Špeciálna vojenská operácia, ako Rusko označuje vojnu na Ukrajine, bude pokračovať, pre mierové rokovania nie sú podľa Moskvy žiadne predpoklady.