Založ si blog

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej krízy v sedemdesiatych rokoch, no jeho vnútorné besy a slepá zamilovanosť sa vyrovnajú majstrovskému portrétu ničivej ctižiadosti, aký v roku 1606 predložil svojmu publiku alžbetínsky bard Shakespeare. -píšu na stránkach Martinusu.

https://www.martinus.sk/772947-macbeth/kniha?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwwr6wBhBcEiwAfMEQszZYC91SUT3-I8VWbat-feuiVok-5kgClxMnzMww1Kd9hG14dAeWVhoCVaQQAvD_BwE

Priznám sa, mám obrovský sklz. Ako mi v lete operovali pravú ruku, veľa som toho za ten sladký čas odpočinku prečítala, no málo napísala. A tak sa mi vedľa ntb kopia knihy, ktoré som vám ani nestihla spomenúť a v PC zase fotografie, o ktorých som tiež nikde nič nespomenula.

Akosi potrebujem kategorizovať, čo skôr a čo už vôbec nie.

Keď som sa svojej jedinej kolegyni pochválila ešte zhruba pred rokom, že som si kúpila Macbetha od Nesba, len sa nad tým pousmiala. A prišla s vlastnou skúsenosťou, že ona túto okato tučnú knihu aj dvakrát skúšala prelúskať, ale nič, proste sa stratila v tej záplave dejov a postáv.

Po tom roku spolupráce si už „nevieme prísť ani na mená“, no som rada, že aj v tomto som ju prekonala.

Aj keď samozrejme chápem jej výhrady, na obyčajnú detektívku je 534 strán priveľa, samotných postáv a vrážd je priveľa. Toto už akosi prerastá z obyčajnej detektívky na krvavý kúpeľ.

Od Shakespeara mi bol doteraz známejší skôr príbeh Rómea a Júlie. A tam toho krvavého besnenia nejako príliš nebolo.

No v každom prípade, dokážem si predstaviť, že za čias bratovražedných bojov o kráľovskú moc to mohlo v starom Anglicku a Škótsku vyzerať aj takto beznádejne.

Prečítala som si stručný obsah pôvodného diela a môžeme skonštatovať, že Nesbo tie postavy aj hlavné deje prevzal v podstate do bodky. Kto mal byť zabitý, ostal zabitý, kto mal prežiť, tak prežil.

Páčil sa mi hlavne úvod, kde Nesbo opisuje samotné zatratené mesto aj s jeho vzťahmi.

A líči ho až s umeleckou predstavivosťou. Akoby ste sedeli v akomsi ateliéri, kde vám maliar krok za krokom namaľuje celé mesto, s jeho krásami aj slabinami.

Samotný novodobý Macbeth je v podstate rádový policajt, nad ktorým šokovane žasneme, ako mu moc stúpa do hlavy. Ako sa neštíti v mene „blaha“ toho mesta ani najväčších špinavostí.

Vo všetkom ho podporuje jeho krvilačná milenky Lady, ktorou otrasie až smrť bábätka.

Jediné mŕtve bábo s ňou zamáva viacej, než halda mŕtvych tiel dospelákov. Ozve sa v nej srdce, ktoré ju privádza do šialenstva. Ako skončí táto legendárna dráma? Ak poznáte pôvodný dej, tak už viete to rozuzlenie. A ak nie, tak môžete fandiť tej hŕstke dobrých, aby nad Macbethovou krutovládou dokázali zvíťaziť.

Odporúčam skôr náročným čitateľom. Tým, čo majú čas aj trpezlivosť. A radi sa na pár dní úplne stratia v tejto napínavej dráme.

Pokus o vraždu ústavného činiteľa

16.05.2024

Atentát v Handlovej na Róberta Fica nikto z nás nečakal. #Fico #Cintula #Handlová Stredu 15.5.2024 si zapamätáme z dôvodu atentátu v Handlovej. Dopustil sa ho slovenský básnik a spisovateľ z Levíc Juraj Cintula voči nášmu aktuálnemu premiérovi Róbertovi Ficovi. Cintula mal zbraň v legálnej držbe. Držanie zbrane je podmienené aj psychologickým vyšetrením, ale vydáva sa [...]

Zack vyhorel, Clay sa zbláznil, Hannah spáchala samovraždu. . .

01.05.2024

13 reason why nájdete aj pod českým názvom Proč? 13x Proto. Televízny seriál na Netflixe rozoberá peripetie tínejdžerov a je rozdelený na štyri rady. Spočiatku som sledovanie tohto seriálu chcela odporučiť otcovi Romana z Parchovian. Chlapec skočil zo strechy školy a otec dáva rozhovory pre široké spektrum médií. Naposledy oslovil nejaké české noviny a našla som s ním [...]

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Obit Buell Pulitzers

Sekundy paľby na Reagana sa podobali na streľbu proti Ficovi. Atentáty na svetoznámych lídrov: kto prežil a koho zabili?

16.05.2024 20:35

Podobne ako na Roberta Fica aj na Ronalda Reagana si páchateľ počkal pred budovou. Aj vtedy ochranka nedokázala zabrániť atentátu.

juraj c. strelec

Policajné hliadky a šokovaní susedia. Čo hovoria o atentátnikovi na Fica ľudia, ktorí ho poznajú

16.05.2024 20:00

Podľa zistení Pravdy amatérsky básnik z Levíc, ktorý päťkrát vystrelil na premiéra, svojím konaním poriadne zaskočil nielen svojich známych, ale aj rodinných príslušníkov.

drogy, metamfetamín, Sinaloa

Španielska polícia zhabala 1,8 tony metamfetamínu mexického kartelu Sinaloa

16.05.2024 19:07

Ide o historicky najväčšie zachytenie metamfetamínu v Španielsku a druhé najväčšie v Európe.

Čaputová, Pellegrini, Fico, vyhlásenie, atentát

Atentát ako dôsledok polarizácie? Nájdeme cestu k upokojeniu a nie k zhoršeniu situácie?

16.05.2024 19:00

Najvyšší čas zatiahnuť ručnú brzdu. Atentát na premiéra Roberta Fica otriasol spoločnosťou a jej súdržnosťou. Bude to pre nás budíčkom? Upokojujme napätie slušným dialógom.