Omrvinky z oslavy, ktorá sa ruší

Po včerajšej tlačovej besede krízového štábu to už bolo jasné: kultúrne podujatia sa rušia, prekladajú na neurčito. A človek ostáva len rád, že ešte nenakúpil veniec a torta na oslavu sa ani nestihla napiecť.

Swetlunkina zbierka Ne(z)vratná spoveď mala v Slavošovciach osláviť rok od svojho vydania. Krsty mala až dve, narodeniny sa proste nekonajú.

Prebal spomínanej zbierky.

A ako to už pri oslavách býva, plánovala som aj darček. No aby toho nebolo málo, tak nielen pre oslávenkyňu, ale rovno pre troch. Mala som v úmysle rozdávať fotobásne.

Čo je to tá fotobáseň? Zrejme sa s tým už čitateľ stretol na facebooku: spojenie fotografie, prípadne fotomaľby s básňou, či jej časťou. Tie citáty vám sem dám, ale obrázky si zatiaľ nechám pre seba. Veď nebezpečenstvo koronavírusu raz zrejme pominie a fotobásne sa môžu zaskvieť vo svojej plnej kráse v rukách adresátov, ktorým budú určené.

Bea Hric Swetlunka:

Stromy sa klaňajú

zatúlaným listom,

pozvali ich

k búrlivému tangu,

ako na hojdačke

sa vlním

v melanchólii.

Čakám,

kým ten bál zošedivie.

—————————————————————————————

„Les bez zájazdov,

 nekupuje, nepredáva.

 Nestanoví cenu.

Pre všetkých

  je oázou v svete bez dychu.“

(Bea Hric Swetlunka: Keď kráčam lesom)

—————————————————————————————–

„Som ako prameň,voľne si tečiem

medzi dlaňami hľadám najlepší prietok

oživujem tvrdosť kameňov.

Viem sa prelievať ponad mŕtve steny

a prebudiť v nich život keď mrzne,

zmeniť sa na krb, prehriať roztrasené základy

aby sa nezmenili na piesok.“

(Bea Hric Swetlunka: Nie som drevená )

Paradox je aj v tom, že tieto fotobásne vznikli na výstavu, ktorá sa tiež zrušila.

Bolo to ešte vlani, plánovala som vystavovať fotomaľby Stefana Zieglera. Expozícia mala mať názov Kúzlenie s prírodou. A tak som hľadala v Swetlunkinej tvorbe časti, ktoré najviac zrkadlia jej lásku k prírode.

Plánovanie podujatia malo zaujímavý priebeh. Mali sme sympatizantku, ktorá sľúbila, že rada a ochotne pomôže. Pobehala nemenované mesto z východného Slovenska. Zistila, kde všade sa to nedá, lebo čakacia doba je jeden rok. Až prišla s výsledkom, že priestory máme, aj čas. A aj sama pomôže s dopravením obrazov priamo na miesto.

Zdalo sa, že je všetko vybavené, že treba dotiahnuť už len niektoré nuansy. A práve počas dolaďovania detailov to celé stroskotalo. Riaditeľka priestoru nám oznámila, že jej zamestnankyňa pochybila a priestory sľúbila dvojmo. Teda naša výstava sa ruší. Časom som pochopila, že organizovanie výstav má oveľa väčšie úskalia, než naplánovanie besedy s čitateľmi. Priestory musia mať špecifiká, ktoré si obrazy vyžadujú. A aj samotná inštalácia trvá podstatne viac, než trvá rozloženie pár kníh na stole.

A keďže život je krátky a čas vzácny, plánovanie výstav a multižánrových podujatí som prenechala na kompetencie tých, ktorí v tom vedia chodiť. Snáď lepšie a efektívnejšie.

A záver? Každý organizátor sa stretáva počas svojej dráhy aj s podujatiami, ktoré nevyjdu podľa jeho predstáv. Prípadne sa ani neuskutočnia. Podstatné je vziať si z nich ponaučenie a do budúcna plánovať akcie, ktoré sa osvedčili, ktoré majú potenciál. Pamätať cesty, ktoré fungujú a vyvarovať sa tých, ktorými to proste nejde.

Po čom davy túžia?

26.09.2024

Tesne pred kalamitou sme mali malú milú akciu. Už sme aj prezdieľali zopár fotiek na sociálnej sieti a dala som aj krátke video na youtube. Ale reku aj tu sa vám pochválim, aká som to ja organizátorka, moderátorka a autorka. Na youtube sa mi pomaly – pomaličky zbierajú sledovatelia. Už je ich až 29. Pre neznámeho človeka ozaj milé, no na to, že trápne frašky z jojky [...]

Namotali si psychopata

08.09.2024

Parížska olympiáda ubehla ako voda, o mnohých jej škandáloch som sa na blogu ani nezmienila. Pritom som aj chcela, ale starnem a slabne mi zrak. Tak to tu redukujem na minimum. O upálenej maratónskej bežkyni, ktorá v Paríži reprezentovala Ugandu, sa v našich končinách sotva píše. Pritom je to jednak hrôzostrašné, jednak pred domácim násilím by sme si nemali zatvárať [...]

MIKI poľudšťuje gangstra

26.08.2024

Do kín sa dostal najnovší film Milana Ondríka pod názvom Miki. Autori už avizujú pokračovanie pod názvom Černák. Tematika je teda jasná: Mikuláš Černák a divoké deväťdesiate roky. Už som vám spomínala, že filmu predchádzala kniha. Mikuláš Černák: Prečo som prelomil mlčanie? Prekvapuje ma mnoho vecí. Jednak, že s Černákom na tvorbe knihy spolupracovala jedna z [...]

Zelenskyj, Meloniová, Michel

ONLINE: Kyjev odmieta, že chce jadrovú bombu. Hovorí o nejadrovom odstrašujúcom strategickom balíku

18.10.2024 06:40

Nejadrový odstrašujúci strategický balík, ktorý by chcela mať Ukrajina na svojom území, môže zahŕňať rakety schopné strieľať až za Ural.

Nemecko, fabrika, nemecký priemysel

Nemecká ekonomika padá na kolená. Čo vylieči "chorého muža Európy"?

18.10.2024 06:00

Motor európskej ekonomiky sa zadrhol. Nemecké hospodárstvo je v dlhodobej recesii a nedarí sa ho oživiť.

SR vláda 46. zasadnutie BAX

Taraba má plán na medvede, chce viac zasahovych tímov. Bude to efektívne posilnenie či skrytá regulácia?

18.10.2024 06:00

Najkritickejšia situácia je v Žilinskom kraji, ale aj v okolí národných parkov.

Joe Biden

Do Berlína pricestoval prezident USA Joe Biden, stretne sa so Scholzom

17.10.2024 22:43

Piatkové stretnutie so Scholzom bude prvou bilaterálnou návštevou Bidena v Nemecku od začiatku jeho funkčného obdobia.