Založ si blog

Z úcty k šedinám: večne mladý Miro Dávid

Krízové časy si vyžadujú krízový management. A keďže najohrozenejšou skupinou ohľadom pandémie nového koronavírusu sú práve seniori, mali by mať prednosť pred mladšou generáciou.

Teda mládencov si popredstavujeme neskôr. No na druhej strane, navzdory šedinám Miroslav Dávid vôbec nepôsobí dojmom vetchého starca. Ani netuším jeho vek, no to je v tomto prípade druhoradé. V nasledujúcich článkoch by som čitateľovi rada ukázala tvorbu šedivých pánov. Je ich zopár, no Miro svojím pôsobením voľne nadväzuje na môj posledný článok.

Písala som o tenkej línii medzi poéziou a prácou textára. Miroslav Dávid sa uviedol do análov slovenskej hudobnej scény ako dvorný textár skupiny AC+. Možno vám od neho v hlave najviac utkvel hit Klára. No má toho na konte oveľa viac. Vystupuje pod rôznymi pseudonymami: Moddi, Grco Holub, River Salome, Modivari. Ja preferujem Moddi. Dýcha familiárnosťou…

Ako nadšený textár je aj milovníkom dobrej hudby. V jeho zbierkach objavíte presne tú tenkú lajnu – básne, čo vám občas pripomínajú pieseň. A videla som od neho aj parádnu čítačku. S hudobným podmazom, niekde v nočnom klube. Ozaj štýlové. Prežívame časy, kedy sa neodporúča cestovať. Nemáme sa stretávať, ani vychádzať z domu. Môžeme však ešte stále písať, nahrávať domáce videá….povzbudzovať populáciu, aby ostávala DOMA.

Moddi sa vydal na cestu samovydaja. Laik možno nevie, no táto cesta si vyžaduje okrem samotného písania básní sám riešiť aj grafickú stránku a ilustrácie. Už ani nehovoriac o financovaní, distribúcii. A ako priateľské gesto mi daroval až trojo svojich zbierok:

…trojica…

Rogalo, Veľryba a Kristus Pán (2017)

S Malinami nastoknutými na Prstoch (2018)

Domino (2019)

Vrelá vďaka! Kvalitnú poéziu si vždy rada prečítam. Aj rada sa o svoje čitateľské dojmy podelím. No naopak, všetci tí podpriemerní autori, čo si namýšľajú, ako hneď s prvou knižkou urobia dieru do sveta…..nech mi radšej nič neposielajú…ušetrime si čas a nervy…ak už má to jedno percento populácie vyhynúť, nestrácajme časť márnosťami!

Ale Moddi — skvelý, originálny štýl a nábeh…viac než mladícky. Plus erotický akcent, aký nie často badať, ale veľmi to osvieži.Tiež sa rád pohráva s absolútnymi rýmami, vďaka čomu píše nevšedné a prekvapivé básne.

Ak by som mu niečo mala dopriať, tak konečne knihu sponzorovanú z verejných zdrojov, nech to rozohrá na plné pecky s renomovaným výtvarníkom a vo veľkom náklade.

 

A k záveru? Ešte keď som bola redaktorkou nemenovaného denníka, bývalý šéf ma obvinil, že „protežujem priateľov“. Ani vtedy som tomu obvineniu nechápala a stále mi príde absurdné. Akú protekciu by som ja mohla ponúknuť Moddimu, či ostatným o ktorých ešte len budem písať? To skôr moji priatelia by mohli popostrčiť v kariére mňa. Nech sa z fázy E-kníh posuniem do minimálne jednej papierovej knižky.

No aby ste nepovedali, že ste neochutnali Moddiho štýl, teda ochutnávka priamo z veľryby:

Morning Sex

Žiadny zas nebol

Nebolo s kým

Posteľ mi povedala

Aby som vypadol

Že ma už má dosť

A chce byť sama dnes

Prázdna

Pri padaní do rozkoší

Čo ponúkajú iba sny

/plus si tam domyslite kresbu nahej spiacej ženy/

 

 

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

SR prezidentka kultúra predstavitelia prijatie BAX

Čaputová: Akékoľvek snahy ovládať kultúru sú prejavom nekultúrnosti

19.04.2024 15:31

Štát má vytvárať predpoklady a podmienky pre kultúru a nie ju politicky ovládať, vyhlásila prezidentka.

Irán / vlajka / zástava /

Iránsky konzulát v Paríži obkľúčila polícia. Muž sa tam vyhrážal, že sa vyhodí do povetria

19.04.2024 15:01, aktualizované: 15:20

Muža polícia zadržala. Zásahová jednotka ho prehľadala a žiadne výbušniny u neho nenašla.

Medveď

V košickej zoo sa Xene narodilo medvieďa Ares

19.04.2024 13:08

Jeho genetická hodnota je mimoriadne cenná pre európsky záchranný program.

izrael, palestína, západný breh jordánu, evakuácia, amona

EÚ po prvý raz uvalila sankcie na izraelských osadníkov pre útoky na Palestínčanov

19.04.2024 13:07, aktualizované: 13:20

Palestínčania chcú, aby Západný breh bol súčasťou ich budúceho štátu.