Založ si blog

Ako prežije vaše mentálne zdravie X mesiacov reštrikčných opatrení?

Pandémia nás pristihla nepripravených. Pellegrini prijímal opatrenia iba na dva týždne, ďalšie odhady sľubovali ukončenie krízy koncom mája, začiatkom júna. No Matovič nám predstiera stále ťažšie scenáre: kríza by mohla potrvať rok, či aj rok a pol. Plus otvára verejnú diskusiu o takzvanom Blackoute.

Umelci rôznych odvetví reflektujú na novovzniknutú situáciu. Natáčajú sa domáce hudobné nahrávky, čítajú sa rozprávky, dokonca aj celý symfonický orchester sa dokázal skrz domáce videá zladiť, aby svojou hrou podporili ostatných, rovnako odlúčených. David Sandberg dokázal svoju virtuozitu natočením domáceho horroru s názvom Shadowed. Ruský klavirista zahral koncert v prázdnej koncertnej sále. Hral síce sám, ale pre každého.

Tešia ma všetky tieto pozitívne gestá. Keď už sme sami, v mysli môžeme byť stále spolu.

O to viac ma mrzí, že na sociálnej sieti sa dá melanchólia a smútok až krájať. Matky plačú za babkami, iné za nákupom doobeda. V domácnostiach sa šíri domáce násilie. Ľudia, čo dlhý čas žili vedľa seba, sú zrazu donútení žiť spolu. A mnohí to zjavne nezvládajú. Plus pribúdajú existenčné problémy, zvyšuje sa stres.

Ostáva jedine selektovať. Nenechať sa rozladiť nadmierou plačlivých básničiek, snažiť sa oddeliť hoax od overených informácií.

Poplašné správy by mali byť trestné. Z tohto dôvodu vítam aj uväznenie youtubera Vaského. Obťažovanie a cirkus by sa fakt nemal šíriť bez hraníc.

A Blackout? Vraj už teraz fungujeme na 70% a mali by sme ísť až na 90%. Matovič má pravdu: u nás vakcínu nevyvíjame a ak ju vyvinie iná krajina, naša republika sa ocitne na samom chvoste radu kupcov danej vakcíny. Práve preto nám okrem izolácie a disciplíny veľa možností neostáva.

A ako to prežijeme psychicky? Zrejme oveľa ľahšie ak prestaneme vyplakávať za všetkým tým, čo bolo vo Februári ešte samozrejmosťou. Pomôcť by nám mohlo pozitívne myslenie, vzájomná úcta a láska a snáď aj humor.

Smiech lieči (foto:autor)

Aforizmy píše aj Ondrej Kalamár, ktorého dvojknihu som vám predstavila v minulom článku. No v mojej domácej knižnici od neho zbierku aforizmov nemám. Mám však niečo obdobné, vtipné a v týchto časoch snáď aj prudko aktuálne: Vladimír Jiránek: Doktorská knížka. Je to zbierka kreslených vtipov z lekárskeho prostredia.

„Strašne kašlu, pane doktore. Na všecko.“

„Vy jste zblbnul z peněz? Já z poezie.“

Stačí vypnúť, netlačiť na pílu…a uvidíte…bude aj lepšie J

 

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

bielorusko, cvičenia

Minsk bol napadnutý, odrazili sme útok z Litvy, vyhlásilo Bielorusko. Absolútny nezmysel, hlási Vilnius

25.04.2024 15:58

Takéto vyhlásenia je možné pokladať za neustálu nepriateľskú provokáciu a informačný útok proti nám, ktoré nemajú nič spoločné s realitou, tvrdí Litva.

Susko

Ministerstvo nežiadalo Najvyšší súd o konkrétne spisy, iba záznamy o prerozdeľovaní, tvrdí Susko

25.04.2024 15:05

Šéf rezortu Boris Susko nerozumie, prečo by ministerstvo nemalo na kontrolu procesu nárok.

kočner, kuciak

Pojednávanie v kauzách Donovaly a Báč zrušili, obžalovaným je aj Kočner

25.04.2024 14:27

Kauzy sa týkajú páchania ekonomickej trestnej činnosti.

Radek Sikorski

Chceme byť jednou z krajín, ktoré určujú smerovanie EÚ, znie z Poľska. Sikorski poslal ostré slová Moskve

25.04.2024 14:27

Poľské ministerstvo zahraničných vecí uviedlo, že Sikorského vízia je úzko prepojená s víziou francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona.