Založ si blog

Prečo ma neoslovila literárna prvotina Jána Peťka

Alkoholizmus je skvelý biznis! A čím sa obeť dostáva nižšie, tým viac je toho schopný na oltári Majstra alkoholu obetovať. Od jedla, skrz domov, blízkych, zdravie až život.

 

Závislosť je silná téma. Mnohí si uvedomujeme jej hrozby a márne hľadáme odpovede. Knižku Démon chľast I mi odporučila bývalá priateľka, od ktorej ma delia hlboké a nezlučiteľné názorové rozdiely. Údajne v tej knihe našla odpovede na svoje životné otázky a plnou mierou podporuje víťazné ťaženie autora naprieč slovenskými liečebňami a klubmi abstinentov.

Napísal ju „Nejaký Jano“ alias Johny Peťko.

Svojim ilustráciami do knižky vniesla aspoň kúsok umenia trojica výtvarníkov Lucia Rubeljová, Nel Valentová a Ivan Baláž Kráľ.

O vydanie knihy sa sponzorskými darmi zaslúžila celá plejáda sponzorov. A marketingovú stránku bravúrne zvláda sám Peťko.

Z medajlónika sa dozvedáme, že je Žilinčan a anotácia Marka Anastasiho v anglickom jazyku je vskutku brilantná. Mládež už angličtinu ovláda takmer masovo, no pre staršie ročníky „nebolo by od veci“ preložiť týchto pár krásnych riadkov aj do autorovej rodnej slovenčiny.

Samotný fakt, že autor rozdelil svoj životný príbeh do dvoch samostatných kníh, bol úžasný marketigový ťah. Ak ste v prvom diele nepochopili, ako sa z mladého a zdravého mládenca stáva študent vysokej školy, ktorý svoj život fakticky prechľastal, zrejme rovnako nechápavo budete sledovať sériu náhod, ktoré viedli až na protialkoholické liečenie a súčasnú abstinenciu.

Ono abstinencia je obdivuhodná u každého. Či už sa to niekomu darí mesiace, alebo roky, posúva tým vlastné hranice. Na Slovensku, kde sa holdovanie alkoholu stalo národným športom, sa abstinent stretáva s rovnako absurdnou situáciou, akoby sme asexuála uniesli do nejakej červenej uličky v Holandsku.

Ale Ján Peťko nie je zďaleka jediný, komu sa tento bravúrny kúsok vydaril.

V tejto knižke svojho čitateľa zavaľuje otrepanými frázami a opíja zlievkami z dedinskej diskotéky. Text nejaví náznaky emočnej hĺbky, ani literárnej hodnoty.

No autor údajne pomáha. Sám sebe určite.

Mini ochutnávka niekde z prostriedka: kapitola Renáta, strana 77:

„Ako stabilné miesto stretnutí som si vybral pľac pred žilinským Priorom. Samozrejme, že niektoré z potenciálnych krásavíc nedošli, ale, ak už sa ktorási predsa len unúvala, skončilo to viac-menej trapasom.

Panebože, tak toto strašidlo som v noci váľal v kríkoch po zemi a dobre pripitý olizoval?

Zväčša som sa urobil, že ju nevidím a bleskurýchlo som sa vyparil. Ak som to ale nestihol, vyhovoril som sa na neodkladný majstrovský zápas s tým, že ma to veľmi mrzí, ale ak mi nechá svoje telefónne číslo, určite jej zavolám. Bolo jasné, že som sa po takom estetickom zážitku nikdy neozval.“

A mne je zase jasné, že druhý diel tejto knižky si kupovať netúžim.

Ak by sme žili v absolútnej sociálnej izolácii, možno by pre nás knižka mala aj nejakú výpovednú hodnotu. No na mňa osobne urobilo oveľa hlbší dojem, ako sa Amy Winehouse fakticky v priamom prenose upila k smrti.Lebo odmietala rehab.

 

 

 

 

 

 

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

Francois Fillon

Francúzsky súd potvrdil odsúdenie expremiéra Fillona v kauze sprenevery

24.04.2024 19:16

Sprenevery sa dopustil vytvorením fiktívneho pracovného miesta pre svoju manželku Penelope.

Vakcína / Očkovanie /

WHO: Očkovanie zachránilo za uplynulých 50 rokov najmenej 154 miliónov životov

24.04.2024 19:11

V priemere to za toto obdobie predstavuje šesť zachránených životov za minútu.

zuzana čaputová, spišské podhradie, tragédia, nehoda, autobus

Prezidentka Čaputová si v Starej Ľubovni uctila obete nešťastia z Podhradia

24.04.2024 18:47

V stredu navštívila i obec Zborov v okrese Bardejov.

SR Bratislava RTVS protestný pochod BAX

Progresívci sa pre schválené zmeny v RTVS oblečú do čiernej, avizujú protesty. Podľa SaS urobí vláda z RTVS dezinformačné médium

24.04.2024 17:41

Poslankyňa Zora Jaurová povedala, že upravená verzia zákona je rovnakou hrozbou, ako pôvodná verzia.