Založ si blog

Sebapoškodzovanie a pokusy o samovraždu v poézii a piesni

Politika Knižnej mapy sa postupne vymedzuje: ostáva pri mapovaní súčasnej slovenskej literárnej scény, poukazuje na klady a zápory čerstvo vydaných kníh, na ich posolstvo pre čitateľa a aj hlbší rozmer tém, ktorým sa autori venujú.

 

Pozitívne recenzie samozrejme autori vítajú, kritiku však evidentne nie sú schopní prijať.

Moja recenzia na básnickú zbierku Neullior Aeternum: pomiluj ma keď umrie láska, vyvolala búrku v pohári vody. Literáti sa vyjadrovali, že je chaotická, písaná na objednávku, zámerne negatívna, dokonca ju obviňovali z homofóbie.

Pritom navzdory všetkému si za tými slovami stojím.

A aby to bolo menej „chaotické“ a ľahšie čitateľné, skúsme to elementárne. Jediné tvrdenie- jediná rozsiahlejšia stať na ilustráciu.

Zbierku som z dejového hľadiska opísala ako novodobá krížová cesta- umučenie ženy. Autorka opisuje sebazničujúci životný štýl.

V básni Všetko je v poriadku lyrický subjekt prežíva hlbokú frustráciu  a pocity ohrozenia:

Mala som vízie,

ako sedím vo zvieracej kazajke

v nekontrolovateľnej panike ľudí,

letargická,

najhoršie vyrovnať sa

so slepými ulicami.

Adaptujem sa s plným

výrazom umenia

na unavenej tvári,

v mojom meste ktosi na mňa strieľa.

Škriabem svet nechtami,

intuitívne sa rozpadávam,

drobím,

zvieram,

prvýkrát cítim paralyzujúcu

ostrosť tehál.

Pocity odcudzenia máva mládež so sklonmi k depresiám. Ak začínajú nosiť samé čierne šaty, ak si namaľujú vlasy na modro, či fialovo a otvorene sa hlásia k Emo, či Gotic štýlu, rodičia by mali zbystriť pozornosť. Ono ťahať vlastné dieťa z depresie je nadľudská úloha. No ak sa o to ani nepokúsime, naše dieťa sa môže začať rezať a môže sa v ťažšej fáze pokúsiť aj o samovraždu.

Pre to by sme nemali našich mladých nechať prepadať skľučujúcim myšlienkam. Mali by sme im dávať dostatočne jasne na vedomie, že sme tu pre nich, že svoje deti z čistého srdca ľúbime a stojíme pri nich.

Na hudobnej scéne sa zvieravej letargii venuje hudobná skupina Evanescence na čele s výraznou osobnosťou: Amy Lee spieva a hrá na klávesoch. A podáva aj presvedčivé herecké výkony v jednotlivých klipoch.

Ich ikonická pieseň My Immortal sa stala hymnou samovrahov. Všímajte si hlavne tie obväzy na zápästiach a členkoch…

 

 

 

 

 

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

zosuv svahu, klokočina, nitra

Na nitrianskom sídlisku Klokočina došlo k zosuvu svahu

23.04.2024 16:30

Podľa predbežných informácií bol zosuv spôsobený haváriou na vodovodnej prípojke alebo vodovodnom potrubí.

pellegrini

Pellegrini absolvoval fotenie na oficiálny portrét. Novinkou bude pozadie s vlajkou

23.04.2024 15:58

Zvolený prezident Peter Pellegrini chcel, aby z fotografie vyžarovala aj národná hrdosť. Vyzdvihol preto novinku.

nehoda tragická

Pri Šali došlo k tragickej nehode, čelnú zrážku áut neprežili traja ľudia

23.04.2024 15:29, aktualizované: 16:13

Na mieste zasahovali všetky záchranné zložky vrátane dvoch pozemných ambulancií ZZS a záchranárskeho vrtuľníka.

Ana Estradová

V konzervatívnom Peru vykonali vôbec prvú eutanáziu. Ana Estradová trpela nevyliečiteľnou chorobou

23.04.2024 15:09

Ana Estradová bola niekoľko rokov pripútaná na lôžko. Súdny spor, v ktorom jej bolo priznané právo podstúpiť eutanáziu, viedla a vyhrala za pomoci ombudsmana pre ľudské práva.