Založ si blog

Nádory a názory v tieni velikána literárnej scény

Úvaha o chorobách, ktoré môžu a nemusia končiť smrťou. A o výraznej osobnosti, ktorá už fyzicky nemôže byť medzi nami.

 

Na Slovensku sa nám ukazuje obdivuhodný fakt: na rakovinu umiera podstatne viac ľudí, než na strašiak posledných mesiacov zvaný koronavírus.

Tieto dve úplne odlišné diagnózy majú aj spoločné znaky: pri oboch je dôležitá prevencia a včasná diagnóza. A zároveň ani na jednu z nich nemáme všemocnú terapiu, ani vakcínu.

Korona sa nás, zdá sa, úspešne obchádza, no nádory tu boli aj budú. Ženám sa odporúča pravidelné samovyšetrenie prsníkov a pre obe pohlavia sú dôležité preventívne prehliadky.

Ja patrím k šťastlivcom u ktorých bol nádor prsníka nezhubný. No oveľa unikátne dopadol u mňa rutinný rentgen pľúc. Ak vám podľa nálezu oznámia, že máte zápal pľúc bez toho, aby ste mali akékoľvek príznaky, ani sami tomu nerozumiete. No ďalšie vyšetrenia v Pľúcnej ambulancii ukázali, že mojim pľúcam nič nie je. Mám len ďalší nádor tesne za nimi. Nič sa s tým nedá robiť, ale nie je to zhubné. Prejavuje sa to skorším nástupom únavy spojeným s dýchavičnosťou.

Ja som mala aspoň v tomto šťastie. Všetko podozrivé sa ukázalo ako nezhubné. No niektorí majú toho šťastia predsa len menej. A so zákerným zhubným nádorom bojoval aj vysoko vážený literát Maroš Bančej.

Bol členom komisie, ktorá odsúhlasila grant na vydanie debutovej básnickej zbierky Bea Hric Swetlunka: Ne/z/vratná spoveď.

A navzdory ťažkým bolestiam predsa len navštívil Bratislavský krst tejto knihy.

Druhý krst prebehol v Rožňave, na tom som sa zúčastnila ako spoluorganizátor. A tým dňom začalo aj moje pôsobenie ako vedúcej Gemerskej pobočky literárneho združenia.

Takýto plagát som vytvorila s použitím fotografie Beáty Svetlíkovej.

Oznámenie o úmrtí Maroša Bančeja ako významnej osobnosti slovenskej literárnej scény obletela médiá. A literárna súťaž Pars Poetry bola premenovaná na jeho počesť.

Slabou náplasťou je, že som ho mala medzi priateľmi a občas mi aj niečo milo komentoval. No k osobnému stretnutiu sme sa nikdy nedostali, čo považujem za veľkú stratu, ktorú už nie je ako dohnať. Rovnako ako ani nikdy nezahliadnem básnika a textára Joža Urbana vo Zvolene. Smrť býva krutá a kradne nám to najvzácnejšie, čo na svete máme.

 

 

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

HIMARS

USA ohlásili nákupy vojenského materiálu pre Ukrajinu za šesť miliárd, vybavenie však zrejme nedorazí niekoľko rokov

26.04.2024 21:43

Na dodanie materiálu si však budú musieť Ukrajinci počkať, lebo proces jeho obstarávania je len na začiatku.

Palestína / Deti / Pásmo Gazy /

v Pásme Gazy zomrelo bábätko zachránené z maternice umierajúcej matky

26.04.2024 18:51

Izrael aj napriek medzinárodnému pobúreniu stále hrozí, že podnikne pozemnú operáciu v meste Rafah.

parlament

Amnesty International kritizuje návrhy týkajúce sa RTVS, neziskových organizácií a rodných čísel

26.04.2024 18:30

Organizácia vyzýva na dodržiavanie princípov a ochranu právneho štátu, slobodu združovania a prejavu i na právo na informácie a na ochranu pred diskrimináciou.

Záborská , vašečka

Poslanci ukončili piatkové rokovanie debatou k sexuálnej výchove

26.04.2024 18:25

Poslanci Vašečka a Záborská chcú podmieniť výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania informovaným súhlasom rodičov.