Založ si blog

Odnikiaľ niekam

Ja viem! Potrebujete si vybieliť účty a húfne skupovať všetko možné na sviatky. Popritom ešte vyluxovať celý byt a rozvešať vianočné svetlá všade tam, kam je to len fyzicky možné. No dovoľte ešte zopár riadkov pomimo vianočného ošiaľu.

 

Rada som sama. Počúvam hudbu, akú chcem, sledujem koncerty, aké uznám za vhodné. A môže to byť trebárs aj jediná speváčka na celý týždeň.

Tuším sa hovorí: Ukáž mi, čo čítaš a ja ti poviem, kto si.

Človek akosi podvedome inklinuje k výpovediam, s ktorými súhlasí, k osobnostiam, v ktorých sa vidí. Radi vídame ľudí, u ktorých máme ten pocit, že chodili v našich topánkach.

Pre mňa je tak vzácne blízka Rúzsa Magdi.

Žena, ktorá vyrastala ako predstaviteľka maďarskej národnostnej menšiny v malej chudobnej dedine v Rumunsku.

Obdivujem, že o tej chudobe rozpráva, dokonca tú drobnú dedinu napriek zúfalej chudobe aj ľúbi. A tento štart z mimoriadne nežičlivých pomerov ju vnútorne posilnil. Ako sama v rozhovoroch uvádza, ona vie aké je to Nemať a Nedostať šancu. Práve preto si váži životné šance, aké jej veľkomesto Budapešť ponúka a dáva do svojej práce maximum. „Pretože ak by aj niečo malo zlyhať, nebude to kvôli mne!”, znie jej, aj moje vnútorné presvedčenie.

Aby aj slovenský čitateľ aspoň dačomu rozumel, preložila som jednu z jej skvelých piesní.

 

Daj pozor na vtáča

 

Človeče, svet z tvojich rúk plače

Jednou záhradu, druhou hroby kopeš

Tá druhá ruka ešte hodný čas počká

Buduj záhradu teda

A pritom na Všetko dohliadaj

 

R:

Daj pozor na vtáča, ak ti preletí

Zachovaj ticho, nech neuletí

Svet bude v úzkych, ak zasa v diaľ odletí

Daj pozor na vtáča, ak ti pristane na pleci

Tadiaľ uniká, odkiaľ život cíti

Svet bude v úzkych, ak zasa v diaľ odletí

 

Človeče, zo sveta ťa len vlastné zaujíma

Nad vlastné potreby sa ledva povznesieš

Avšak aj za nimi je svet

Vedz: tam na teba myslia

A pre nás na Všetko dohliadaj

 

R

Textári Danek Pavel a ikona maďarskej populárnej scény Demjén Ferenc.

Kvalita nepotrebuje reklamu. Dokáže sa odprezentovať a ostať stálicou aj sama…

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

Gorazdova 27, bratislava, vila, Danko

Nielen prezidentská vila chátra. Štát odkúpil miliónové nehnuteľnosti aj pre šéfa parlamentu, nikto v nich však nebýva

23.04.2024 09:00

Žiaden šéf Národnej rady SR sa do nej totiž nenasťahoval, ani len v jej priestoroch neprijal žiadnu oficiálnu návštevu.

deviataci, Banská Bystrica, protidrogový vlak

Špeciálny vlak ukazuje, čo spôsobujú tvrdé drogy. Autor projektu Revolution train vychádza z vlastnej skúsenosti

23.04.2024 09:00

Na nebezpečenstvo drog upozorňuje v týchto dňoch slovenských deviatakov špeciálny vlak Revolution train, v ktorom sa o príčinách, vývoji a dôsledkoch závislosti dozvedajú zážitkovou formou.

Russia Victory Day Parade ruskí vojaci

Výdavky na zbrojenie rekordne rastú. Vojna na Ukrajine rozhýbala NATO

23.04.2024 08:00

Celkové vojenské výdavky vo svete dosiahli vlani až 2,443 bilióna dolárov, čo je najvyššia suma od roku 1988.

americkí vojaci

Na americké jednotky v Iraku a Sýrii útočili dvakrát v priebehu 24 hodín

23.04.2024 06:52

Dva drony zostrelili v pondelok neďaleko leteckej základne v západoirackej provincii Anbár.