Založ si blog

Novodobá Júlia žije. Vydala sa za básnika.

V tomto blogu vám predstavím básnika, ktorého som spoznala svojským spôsobom.

 

Už dlhé roky píšem. Je to ako ranný rituál, vstať a ísť vysypať hlavu plnú myšlienok. A trpezlivosť prináša svoje ruže, ľudia ma čítajú, vnímajú, ….niekam radia, nejako škatuľkujú….

Svojich verných čitateľov evidujem a sú pre mňa vzácnosťou. Niečo ako posledné jednorožce.

Takto som zaregistrovala aj meno Stanislav Háber. Ktosi, kto ma číta a z akéhosi dôvodu ho oslovujú moje texty, moje myšlienky.

Hodnú chvíľu to bolo v tejto polohe, až som usúdila, že o tom pánovi Háberovi by som mala vedieť aj čosi viac.

A na moje veľké prekvapenie som v ňom objavila skutočne plodného autora, čo má na konte už cez dvadsať knižiek.

A v toto zvláštne Covidové leto som v Čitárni u červeného raka aj osobne spoznala Stanislava Hábera a jeho krásnu, krehkú, jemnú manželku Júliu.

šťastná voľba na titulku…

Aktuálne si zalistujeme v jeho zbierke poézie BabylonskAAA si lAAAska.

U Hábera je už akýmsi štandardom, že svoje verše píše o Júlii a venuje Júlii ako svojej večnej múze.

A zbierky halí do kresieb, ktoré mu Júlia ešte ako mladucha kreslila do prvotných ľúbostných listov.

Táto zbierka vyšla v roku 2014 vďaka sponzorským darom.

Básnik v nej opisuje pokojný prístav dlhoročného manželstva. Láska v nich neexploduje, lež poctivo plápolá.

Zo dňa na deň, z verša do verša.

„Zvyk ti vraví

že som sám sebe

podobný a predsa

v každý deň sa svet

mení a my s ním” (Pruhované sa vracia)

A keby sa vám zdalo, že desiatky- stovky básní s rovnakou tematikou musia byť nudné, tak sa mýlite. Háber je dostatočne vnímavý a dostatočne zručný na to, aby sa neopakoval. A ako nadaný umelec, stále objavuje nové a nové nuansy, hodné obdivu, zamyslenia, ospevovania.

„preskakujem peróny

lebo lásky sú vždy

len ich stačí vnímať

zavriem oči a už ťa vidím

ľudia to nerobia

hoci je to také ľahké

aby sa mi v hrudi

postavil chrám” (Postaví sa rýchlo sám)

s venovaním od Júlie

A my tomu jeho vrúcnemu a oddanému citu stále viacej rozumieme.

Opatrovať si manželku ako najvzácnejšiu kvetinku, vydržať s ňou v dobrom aj v zlom až po veky vekov, veď to je vlastne prapodstatou každého jedného manželského sľubu.

V našej bláznivej dobe to už každý druhý manžel nemyslí takto poctivo. Mnohé rodiny sa rozpadajú, manželia podvádzajú a utiekajú sa od jednej ženy k druhej.

A čítajúc Háberove verše pochopíte, že žiadne dlhé a spokojné manželstvo nie je samozrejmosťou. Je to vecou odhodlania a neustáleho úsilia o pestovanie vzťahu.

Tomuto básnikovi proste uveríte, že každé ráno vstane s rovnakou láskou v srdci a napíše aspoň tú jedinú báseň. O nej a pre ňu.

„Všetko sú vlny

ktorými sa energia

mení pod vplyvom

lásky

aby si ma potešila

a ja hľadám spôsob

ktorým by som sa

obetoval za teba” (Voňavé večere)

A že ho ani nenapadne vymeniť ju za akúsi mladšiu, či krajšiu.

Rovnako ako si ani nehľadá žiadnych profesionálnych ilustrátorov. Veď má predsa Júliu a jej ľúbostné listy sú zdá sa dostatočne hlbokou studnicou pre ďalšie a ďalšie ilustrácie.

Fotografie: autorka

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

Andrej Danko, semafor

Polícia zverejnila po viac ako troch mesiacoch video z Dankovej nehody

26.04.2024 12:43

Zábery pochádzajú z kamery električky.

Antony Blinken / Si Ťin-pching /

USA a Čína musia byť partnermi, vyhlásil prezident Si na stretnutí s Blinkenom

26.04.2024 12:24

Americký minister zahraničných vecí, ktorý v piatok končí návštevu Číny, predtým rokoval so svojím čínskym náprotivkom Wang Iom viac ako päť a pol hodiny.

ján slota

Obnovený proces v korupčnej kauze Jána Slotu prerušili

26.04.2024 11:21, aktualizované: 12:25

Kým Ústavný súd SR nerozhodne, dovtedy bude konanie prerušené. Prokurátor voči tomu podal sťažnosť.

Slávnostné otvorenie DSB observatória v Bratislave

VIDEO: Bratislava má prvú hvezdáreň, zložili sa na ňu sponzori a nadšenci. Neskôr privíta aj širokú verejnosť

26.04.2024 10:55

Na Deutsche Schule Bratislava slávnostne otvorili prvú hvezdáreň v Bratislave - DSB Observatórium.