Založ si blog

Umenie možného u Egona

Milanovi sa na mojom blogu páči, že ukazuje, ako sa dá hrať aj so zlými kartami. Egon Shiele tiež nedostal od života tie najlepšie karty. Otec ho obral o majetok, vojna o slobodu, španielska chrípka o život…no navzdory všetkému po sebe zanechal bohaté a nehynúce dedičstvo.

„ Egon Schiele bol vo svojej tvorbe pripravený ísť až za hranicu vlastnej bolesti, obetoval pre svoje umenie lásku a nakoniec i život.“, približuje stránka čsfd.sk film o významnom rakúskom expressionistickom maliarovi a grafikovi.

Jeho dielo nie je natoľko notoricky známe, ako obrazy Gustava Klimta. No pre Egona bol Klimt uznávanou autoritou.

Navzdory tomu kráčal vlastnou cestou, často prekračujúc zaužívané konvencie.

Jeho akty ho dostali aj za mreže.

Jeho vášeň pre maľovanie a kresby neustala ani za dverami kasárne.

Možno si hovoríte, ako doba kráča dopredu. A pritom čelíme obdobným výzvam, akým čelili ľudia aj v minulosti.

Dejiny sú popretkávané vojnami a smrtiacimi pandémiami.

A tej ani húževnatý a pracovitý Egon Shiele neušiel.

Umrel mladý, ale zanechal za sebou stovky olejomalieb a tisíce kresieb.

Bodaj by sme takí plodní a húževnatí dokázali byť aj my.

Počas sobotného rozhovoru s BB v štýlovej reštaurácii som si začala spontánne čmárať. Čosi na spôsob sugestívnej perokresby. Akosi automaticky, ako som to robila už veľmi – veľmi dávno —možno niekde na strednej v BB.

No nemáte tiež ten dojem, že tých náhod v našom živote je akosi priveľa?

A že história sa cyklicky opakuje?

Film Smrť a dievča je plný vášne. K umeniu aj žene. Vášne, ktorá dokáže strhávať…a bez akej by ten život strácal svoje najkrajšie farby…

https://www.csfd.sk/film/455416-egon-schiele-smrt-a-dievca/videa/?videoId=157719010

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

nevidiaci, Levoča

Nevidiaci v dnešnom svete: ohrozuje nás čoraz viac nástrah a prekážok

24.04.2024 09:00

Zrakovo postihnutí vyzývajú projektantov a investorov verejných projektov, aby sa na svoje diela dívali aj z pohľadu ľudí bez zraku.

veliteľská budova, Banská Bystrica

Pôsobili v nej povstaleckí hrdinovia Golian a Viest. Veliteľskú budovu rezort obrany vynoví za takmer 13 miliónov

24.04.2024 07:00

Je dôležitou súčasťou našej histórie a zaslúži si pozornosť, zhodujú sa Banskobystričania pri pohľade na tamojšiu pamiatku v podobe Veliteľskej budovy.

vojna na Ukrajine, Kyjev, cintorín

ONLINE: Rusi obišli nedávno vybudovanú ukrajinskú obranu. Balík pomoci schválil aj americký Senát

24.04.2024 06:00, aktualizované: 08:59

Dobytie Očeretyne znamená, že sa Rusku podarilo obísť severné krídlo nedávno vybudovanej ukrajinskej prednej línie, vrátane mínových polí a zákopov.

Martina Šimkovičová, Robert Fico

Zmeny v RTVS sú na dosah. Má Šimkovičová meno nového riaditeľa? Zákon by mohol naraziť na Čaputovú

24.04.2024 06:00

Nový zákon o STVR dostal od Legislatívnej rady vlády zelenú. Vláda má o ňom rokovať na výjazdovom rokovaní.