Založ si blog

Dominik Dán: Studňa

Na Slovensku máme minimálne množstvo spisovateľov, ktorí na písaní zarábajú a nie prerábajú. Poznávacím znamením je ich vražedné tempo a nová kniha každý pol roka. Nie je na tom inak ani Dominik Dán. Pred Vianocami už jeho verní netrpezlivo očakávajú novú knihu, ktorá s istotou príde. 

Ak by som z *Dánoviek čítala iba Studňu, už aj do tejto jedinej by som sa zamilovala. Aj keď to v dnešnom čase môže znieť, ako starina. Studňa bola vydaná v roku 2010, teda má už 13 rokov.

Poznáte povesť o studni lásky? Studňu, lásku a smrť postavil do pozornosti čitateľa aj Dominik Dán.

Na rozdiel od Šlosera Dán nerieši politiku, ani korupciu. Oveľa podstatnejšia je psychológia postáv a ich motivácia.

A je to akési jednoznačnejšie, že zločiny páchajú zločinci a úlohou policajtov je zločiny riešiť, nie ich páchať. 

Dánovi policajti sú vskutku ľudskí. Majú svoje ženy, svokry, deti. Majú radi sex, či kvety.

Pri takýchto populárnych autoroch je vizuál už viacmenej samozrejmý.

Mimoriadnej pozornosti sa však dostáva aj rodičovstvu.

A byť rodičom obete je ozaj silná káva.

Poslednou dobou mi to stále viac bije do očí. Ako dokážu rodičia Jána a Martiny chodiť na mítingy a do televízie? Ako im nerobí problém rozprávať o svojich pocitoch, či spomienkach.

Ja by som na ich mieste dokázala jedine vyhýbať sa ľuďom a mlčať.

A čo takí rodičia Daniela Tupého? Ako sa dá 18 rokov sledovať, že vražda je ešte stále nepotrestaná?

Aj rodičia v Dánovke svoje deti milujú a aj si ich idealizujú. A tú brutálnu stratu prijíma každý po svojom.

Rozdielom oproti Šloserovi je aj viacej nechutnosti. Dánovi poliši chodia na pitvy a vidia tam skutočne otrasné veci.

Šloser sa takémuto explicitnému opisu hrôzy proste vyhýba.

Studňa je o brutálnej poprave mileneckej dvojice aj o úbohom úmrtí bezdomovca.

Dán geniálne narába s detailmi. Keď sme už presvedčení, že vieme o čo šlo, tak nás presvedčí, ako je predsa len všetko inak.

Momenty prekvapenia a postavy ako živé sú to, vďaka čomu si Dánovu studňu istotne zapamätáte.

fotografia: autorka

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

AfD / Alternatíva pre Nemecko /

Neplatili ma Rusi, prijal som od nich len malé balíčky, povedal nemecký poslanec Bystroň

26.04.2024 16:42

Bystroň na otázku magazínu prijímanie balíčkov priamo nepoprel, celú kauzu potom označil za kampaň proti nemu.

SR Bratislava dron nemocnica Rázsochy zbúranie BAX

KDH namieta zmenu rozhodnutia o nemocnici Rázsochy, chce odvolať Dolinkovú

26.04.2024 16:34

Namiesto koncovej univerzitnej nemocnice na bratislavských Rázsochách sa má prestavať nemocnica v Ružinove a na Rázsochách má vzniknúť detská nemocnica.

medveď, Žiar nad Hronom

V Žiari nad Hronom zvýšte pozornosť, pohybuje sa tam medvedica s mladými

26.04.2024 16:09

Pohyb medvedice spozorovali v okolí Šibeničného vrchu a na Slnečnej stráni v blízkosti cesty na Partizánskej ulici.

Najvyšší súd NS

Opozícia žiada zasadnutie výboru ku kontrole rezortu spravodlivosti na Najvyššom súde

26.04.2024 15:28

Predseda výboru Miroslav Čellár reagoval, že zatiaľ podanie opozičných poslancov neeviduje. Ak ho dostane, výbor zvolá.