Založ si blog

The Best of Krimi: Alafair Burková o ženách z každého uhla

Ak sa povie krimi, spomeniem si na kopu notoricky známych mien. Z našich Dán, Šloser, Karika…Zo zahraničných vo mne najviac rezonuje Jo Nesbo a jeho Snehuliak. 

Meno Alafair Burková mi do tohto mája ešte nič nehovorilo.

Ikar jednoznačne nenaznačil, že prináša krimi.

Tá kniha ma priam oslovila z výkladu. Čakala som nejakú manželskú drámu, či storku o domácom násilí.

Napokon sa vykľulo, že knihu písala bývalá prokurátorka.

A že americký systém spravodlivosti funguje v podstate obdobne ako u nás.

A aby autorka neskĺzla na úroveň amatérov, čo sa dopúšťajú aj faktických chýb v dielach, zobrala si na pomoc celú armádu odborných poradcov.

Vtip celej knihy je, že sa rozvíja pozvoľna. Spočiatku si ozaj myslíte, že takých historiek je kopa. Potom, že ich bolo už aspoň pár.

Ale story stále graduje a komplikuje sa, až vás celkom prekvapuje a vyvádza z prvotných omylov.

Až po dočítaní som si uvedomila, koľko  žien nám autorka predostrela.

Žena ako manželka a matka, ale aj praktikantka, redaktorka, detektívka, advokátka,  manažérka, novinárka, či najlepšia kamarátka.

V detektívkach od Dominika Dána sú ženy iba okrajovými postavami. Takými tými sexuálnymi objektmi a náhodnými obeťami.

Je Alafair feministka? Alebo by to malo byť úplne prirodzené, že ako žena nám odokrýva širokú paletu žien, ktoré v spoločnosti žijú a fungujú. Aj v trestnom práve.

Je tam síce veľa žien v tej story, no nie sú to čisté a nepoškvrnené panny Márie, skorej ukazuje všetky možné tváre žien. A miestami aj také, ktoré by sme ani nečakali.

Ale napínavejšie krimi som už dávno nečítala. Vrelo odporúčam.

Foto: autorka

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

Baerbock, Netanjahu

Hádka kvôli Gaze? Nie sme ako nacisti, nahneval sa Netanjahu na nemeckú ministerku

20.04.2024 14:00

Počas návštevy nemeckej šéfky diplomacie Annaleny Baerbockovej v Tel Avive došlo k ostrej výmene názorov medzi ňou a izraelským premiérom, ktorý poprel, že by ľudia v Pásme Gazy hladovali.

Peter Pellegrini

Podpredsedovia alebo Šutaj Eštok. Nový šéf Hlasu bude známy na prelome mája a júna

20.04.2024 13:07, aktualizované: 13:40

Milan Majerský predpokladá, že poslanci KDH zahlasujú za zvolenie súčasného ministra Richarda Rašiho do funkcie predsedu parlamentu.

armáda usa

Americké jadrové zbrane bližšie k Slovensku? Na svojom území ich chce mať aj Poľsko

20.04.2024 12:46

Americké jadrové zbrane sú od novembra 2009 v Belgicku, Nemecku, Taliansku a Holandsku.

univerzita

Mladí Američania páchajú rekordne veľa samovrážd. Nikto presne nevie prečo

20.04.2024 11:28

"Tak veľmi si prajem, aby nám býval dal šancu mu pomôcť," hovorí Katherine Salasová zlomeným hlasom.