Založ si blog

Delírium – Viete, čo to je?

Ďalší blog s mojou obľúbenou tematikou závislostí. 

Prekvapilo ma, ako sa Ján Peťko posťažoval na facebooku, že stredné školy sa nejako netrhajú o možnosť, aby ich žiačikom prednášal o závislostiach a pritom on má svoj veľký dvojdielny román Démon chľast. Z ktorého som mimochodom čítala len diel I. a prosto nepresvedčil.

A takmer v rovnakom čase som v novinách čítala o OZ, ktoré sa tiež venuje prednáškam s prevenciou závislostí, majú vlastnú webstránku a školy sa im veselo hlásia, že ich ledva stíhajú uspokojovať.

Teda tie záujmy škôl sú myslím celkom pochopiteľné.

A ja byť teraz nejakým 17-ročným chalanom, ktorému sa nedarí v škole ani medzi dievčatami, tiež by na mňa ten Démon chľast nemal žiadne preventívne účinky. Fungovalo by to skôr naopak.

Takže ten Johny večne naliaty v liehu s ľavou zadnou zvládol vysokú školu, pretiahol desiatky báb a našiel si svoj dreamjob? Tak to asi ešte málo pijem!

Naopak, táto nenápadná knižka s názvom Delírium opisuje presne to znechutenie, aké by sme z alkáča a závisláka aj mali cítiť.

Nejako celkom mimovoľne sa snažím dielo zaradiť do vizuálu, o akom vlastne aj je,…

Michal Jelínek sa narodil v roku 1983. Delírium vydal Ikar v roku 2018.

Autor nás s nemalou dávkou irónie prosí, aby sme dielo nevnímali ako skrytú autobiografiu.

Medzi slabiny diela radím jeho vizuál. Foto úplne obyčajného chlapa mi nie veľmi korešponduje so samotným dejom.

A tiež mám taký dojem, že pán autor nejako obzvlášť nepochopil, čo to neznáme delírium vlastne je.

Avšak predsa len, ak by som bola jednou z tých zástupkyň stredných škôl, tak by som si tohto autora pozvala na besedu velice rada a spolu s celou triedou by sme boli zvedaví, čo všetko nám o sebe a svojom diele prezradí.

Hlavným hrdinom tohto príbehu je nechutne bohatý a fešný psychiater z New Yorku. Volá sa Sam a pláva svojím životom ako taký cynický samotár.

Baví ma jeho humor a citová otupenosť. Je to taká tá moja krvná skupina, tiež občas srším satirou a iróniou.

„Si emocionálny vrak! Ty ani nevieš, čo to znamená mať s niekým vzťah. Nerozumieš slovu láska! Nevieš, čo znamená záväzok. Nepoznáš intimitu! Stále som verila, že je v tebe niečo viac a že sa môžeš zmeniť, ale mýlila som sa. Strata času! Je mi z teba zle!“ nadáva mu jeho čerstvo ohrdnutá milenka.

No my mu ešte stále veríme a žerieme tie jeho vysvetľovačky na všetko.

A veríme, že s druhou to bude hádam lepšie.

A veríme v jeho dobro a azda ako každému hrdinovi mu proste len naivne držíme palce.

A on sa nám láduje litrami alkoholu, ktorými zapíja priehrštia sedatív.

Po čase sú už aj jeho pacienti zúfalí, ako tá ohrdnutá milenka.

Jelínek si z nás spravil tie svoje povestné žaby hodené do hrnca. Tá teplota stále stúpa, až sa stáva neznesiteľnou, no akosi stále si navrávame, že to ešte nejako vydržíme. 

Až ku koncu dospejeme práve k obdobným myšlienkam, aké mala tá jedna ohrdnutá milenka už na samom začiatku.

Takže celkom fajn napínavé čítanie, aj keď v jeho ponímaní je delírium len akási nočná mora.

Tiež som spočiatku o tých závislostiach nevedela až toľko. Delírium všetci spomínali s alkoholikmi a s bielymi myšami. Až to zvádza si pomyslieť, že prepiť sa do delíria znamená byť nejako extrémne opitý.

Pritom veľkým prekvapením bolo bádať ďalej a zistiť, že je to vlastne abstinenčný stav.

Život ohrozujúci abstinenčný stav.

Lebo ak sa celé roky ládujete tým svinstvom, vaše telo si to už žiada a pýta.

A z toho kolotoča sa už nedá len tak bezpečne vystúpiť.

Lebo práve v tých momentoch ide o život.

Aj Samovým obetiam ide o život. No škoda by bolo prezrádzať viac. Začítajte sa sami, nechajte sa opantať šarmom alkoholika a narkomana na vlastnej koži.

Fozo: autorka

 

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

Jaroslaw Kaczyński

Líder opozičnej PiS Kaczyňski: Kandidujeme do europarlamentu, aby sme odmietli Green Deal

27.04.2024 22:09

Európska zelená dohoda bude podľa Kaczyńského pre Poľsko znamenať i čoraz vyššie ceny energií, ale aj nárast cien "prakticky vo všetkých oblastiach".

žralok belavý, belasý, žralok modrý

Britského turistu zranil v Karibiku žralok, útočil len desať metrov od brehu

27.04.2024 20:00

Šesťdesiatštyriročný britský turista skončil na jednotke intenzívnej starostlivosti, keď ho pri severnom pobreží karibského ostrova Tobago napadol žralok.

elektronický monitoring osob, náramky,

Elektronický náramok malo od roku 2016 na sebe 2097 osôb

27.04.2024 17:19

Ministerstvo spravodlivosti SR od januára 2016 odsledovalo 2097 osôb s elektronickým náramkom.

Roman Michelko

Koalícia sa nezhodne na Harabinovi ani na šéfovi NR SR. SNS má svoje požiadavky, hovorí Michelko

27.04.2024 14:50

Čo sa týka RTVS, vo vzduchu aktuálne lieta osem až desať mien ľudí, ktorí by chceli novej STVR šéfovať.