Založ si blog

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej krízy v sedemdesiatych rokoch, no jeho vnútorné besy a slepá zamilovanosť sa vyrovnajú majstrovskému portrétu ničivej ctižiadosti, aký v roku 1606 predložil svojmu publiku alžbetínsky bard Shakespeare. -píšu na stránkach Martinusu.

https://www.martinus.sk/772947-macbeth/kniha?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwwr6wBhBcEiwAfMEQszZYC91SUT3-I8VWbat-feuiVok-5kgClxMnzMww1Kd9hG14dAeWVhoCVaQQAvD_BwE

Priznám sa, mám obrovský sklz. Ako mi v lete operovali pravú ruku, veľa som toho za ten sladký čas odpočinku prečítala, no málo napísala. A tak sa mi vedľa ntb kopia knihy, ktoré som vám ani nestihla spomenúť a v PC zase fotografie, o ktorých som tiež nikde nič nespomenula.

Akosi potrebujem kategorizovať, čo skôr a čo už vôbec nie.

Keď som sa svojej jedinej kolegyni pochválila ešte zhruba pred rokom, že som si kúpila Macbetha od Nesba, len sa nad tým pousmiala. A prišla s vlastnou skúsenosťou, že ona túto okato tučnú knihu aj dvakrát skúšala prelúskať, ale nič, proste sa stratila v tej záplave dejov a postáv.

Po tom roku spolupráce si už „nevieme prísť ani na mená“, no som rada, že aj v tomto som ju prekonala.

Aj keď samozrejme chápem jej výhrady, na obyčajnú detektívku je 534 strán priveľa, samotných postáv a vrážd je priveľa. Toto už akosi prerastá z obyčajnej detektívky na krvavý kúpeľ.

Od Shakespeara mi bol doteraz známejší skôr príbeh Rómea a Júlie. A tam toho krvavého besnenia nejako príliš nebolo.

No v každom prípade, dokážem si predstaviť, že za čias bratovražedných bojov o kráľovskú moc to mohlo v starom Anglicku a Škótsku vyzerať aj takto beznádejne.

Prečítala som si stručný obsah pôvodného diela a môžeme skonštatovať, že Nesbo tie postavy aj hlavné deje prevzal v podstate do bodky. Kto mal byť zabitý, ostal zabitý, kto mal prežiť, tak prežil.

Páčil sa mi hlavne úvod, kde Nesbo opisuje samotné zatratené mesto aj s jeho vzťahmi.

A líči ho až s umeleckou predstavivosťou. Akoby ste sedeli v akomsi ateliéri, kde vám maliar krok za krokom namaľuje celé mesto, s jeho krásami aj slabinami.

Samotný novodobý Macbeth je v podstate rádový policajt, nad ktorým šokovane žasneme, ako mu moc stúpa do hlavy. Ako sa neštíti v mene „blaha“ toho mesta ani najväčších špinavostí.

Vo všetkom ho podporuje jeho krvilačná milenky Lady, ktorou otrasie až smrť bábätka.

Jediné mŕtve bábo s ňou zamáva viacej, než halda mŕtvych tiel dospelákov. Ozve sa v nej srdce, ktoré ju privádza do šialenstva. Ako skončí táto legendárna dráma? Ak poznáte pôvodný dej, tak už viete to rozuzlenie. A ak nie, tak môžete fandiť tej hŕstke dobrých, aby nad Macbethovou krutovládou dokázali zvíťaziť.

Odporúčam skôr náročným čitateľom. Tým, čo majú čas aj trpezlivosť. A radi sa na pár dní úplne stratia v tejto napínavej dráme.

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

Ako vnímate Veľký Piatok?

29.03.2024

Milí moji čitatelia, náboženstvo je téma, o ktorej sme sa ešte vlastne vôbec nebavili. Ani neviem, či veríte, alebo neveríte, alebo ste rovnako rozpoltení ako aj ja. Netuším, koľko bolo takých rodín, ako bola tá naša. Kde matka verí a otec neverí. Kde babka chodí do kostola a dedko na snemy Ksč. Otec s matkou sa o tej viere zarputilo hádali. Čím viacej a čím [...]

Fico, Blaha

Iniciatíva Munícia pre Ukrajinu vyzvala Fica, aby zdvojnásobil vyzbieranú sumu

29.04.2024 19:36

Zároveň premiéra vyzvali, aby sa jasne vyjadril a prehodnotil svoj postoj k českej iniciatíve.

Filip Kuffa

Demokrati namietajú účasť Gregora Kuffu na rokovaniach, jeho brat hovorí o výmysloch

29.04.2024 18:56

Ako príklad uviedla mimoparlamentná strana rokovanie k návštevnému poriadku Tatranského národného parku.

2024-04-26 slnko v sieti 007 foto zdenko hanout

Šéf Rady RTVS označil galavečer Slnko v sieti za politický míting opozície

29.04.2024 18:16

Igor Gallo pripomenul, že RTVS ako vysielateľ galavečera nesie v zmysle platnej legislatívy objektívnu zodpovednosť za obsah priameho prenosu.

sanitka,

Šiestačka v Maďarsku bodla nožom spolužiačku, vrtuľníkom ju odviezli do nemocnice

29.04.2024 18:03

Šiestačka si nôž priniesla z domu a mala ho schovaný v školskej lavici.