Založ si blog

Štipku ľahkosti a humoru potrebujeme ako soľ

Benjamín Škreko: Kam z kanapy (Foto:autor)

Po mojej prvej recenzii na stránkach Nonameronu bola moja voľba jednoznačná: vytvorila som vlastný blog, aby som mohla cielene mapovať literárnu scénu na Slovensku.

Teda srdečne vítam čitateľov Pravdy. A začnime s ľahkosťou. S autorom, čo má už toho veľa za sebou a ani touto básnickou zbierkou svojich čitateľov nesklamal. Ide o zbierku Benjamína Škreka: Kam z kanapy.

Zbierka slávi rok od svojho vydania, má 72 strán a pevnú väzbu.

Máme pred sebou zrelého autora z Trnavy so slušnou literárnou kariérou. Má zmysel pre humor, píše s nadhľadom, bez nadmerného sentimentu. Vyzná sa aj v tradičných formách. Jeho zbierka Sonety pre Trnavu sa dáva ako ukážkový príklad písania sonetov.

-*-*-*-*-*-*-*

Benjamín Škreko touto zbierkou usadí svojho čitateľa na kanape, aby pred ním rozkrútil kolotoč minimalistických básní. Predostiera nám akúsi zhustenú esenciu života.

Najviac ma na zbierke baví jej pozitivizmus a mužský element. Je fajn čítať názory muža o úlohe muža v dnešnej spoločnosti. A je fajn dostať do ruky dielo, z ktorého nedýcha smútok, bolesť, či sentiment. Práve naopak, prekvapuje svojou originalitou, hravosťou, bezprostredným a úprimným vzťahom k Bohu aj svojmu okoliu.

-*-*-*-*-*-*

Benjamín Škreko ma očaril svojou zrelosťou, ako dobré víno. Kto by nechcel  takého deduška pre svoje deti? Čo by im porozprával o kráse, o láske k životu a  ukázal svet v jasnejších farbách?

Fotografického materiálu ako ilustrácií je tam tak akurát. Fotil Miroslav Huptych. Viažu sa k textu akosi voľne. Ak mi niečo symbolizujú, tak práve tú Benjamínovu zrelosť a spätosť so zemou, históriou a prírodou.

A niečo na ochutnávku:

Škoda času

 

Na šnúre

slová bledé

od mydla.

 

Pusu, volaj,

aviváž

pridám

svoj

smiech,

a vy váš…

 

Všetko dáš,

len aby sa im

neprášilo

do úst.

 

Posledný pokus…

Tresk dverami.

Aby ťa.

 

Pošlem správu!

Máš nabitý?

 

A ty budeš nabitá…?

 

 

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

zuby, zubár, čeľustný ortopéd, strojček, zubný strojček

Najvychytenejšie destinácie zubnej turistiky: Hrozí exodus Slovákov za lacnejším chrupom? Pozor na riziká, hovoria experti

25.04.2024 05:00

Kým pre našincov sú často výhodnejšie ceny za hranicami, za slovenskými zubármi cestujú pacienti aj z USA.

Matúš Šutaj Eštok, Vianoce, hasiči, policajti, Štedrý deň

Policajti vo veľkom odchádzajú do civilu. Šutaj Eštok ich chce udržať tisícovými odmenam

25.04.2024 04:00

Kým financmajster uťahuje opasok, minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas) sľubuje policajtom nové finančné príspevky, ako aj valorizáciu tých, čo už dostávajú

gangy, švédsko

Na podujatie švédskej Ľavicovej strany vtrhli útočníci, hlásia troch zranených

24.04.2024 23:24

Večerné podujatie v Štokholme malo byť o rastúcom fašizme vo Švédsku.