Založ si blog

Epidémie a pandémie tu boli aj budú

 

Snažíte sa vytesniť správy o aktuálnej pandémie z mysle? Máte dojem, že to už všetci preháňajú? A radšej si doma pečiete chleba, či vykladáte puzzle. Ja som kus pátrala po veľkých nákazách minulosti.

 

Najzvláštnejšie snáď je, že koronavírus vo svete nie je žiadnou novinkou. Len sa obdobne ako u Herby mení zloženie. Epidémiu koronavírusu SARS sme mali vo svete v roku 2003, za ňou bol MERS a až z toho vzniklo toto najnovšie ochorenie Covid 19, ktoré nás nachádza nepripravených. Lebo sme mali dojem, že nás sa nič netýka. Nech si len epidémie decimujú územie Ázie a Afriky.

Európa sa vydala cestou globalizácie. Otvorili sa štátne hranice, slovenskí občania si našli prácu a bývanie naprieč Európou. Lebo na epidémiu Španielskej chrípky z roku 1919 sme už akosi všetci zabudli. (Alebo sa to azda aj vypustilo z novodobých učebníc dejepisu?) Táto nákaza si v samotnej Británii vyžiadala až 150 000 ľudských životov.

Rožňava a jej dominanta Strážna veža v časoch pred krízou.(Foto:autor)

13 rokov som žila v Rožňave. Pobyt na voľnom vzduchu, prechádzky na námestí boli celkom časté. Priamo pred biskupským úradom v Rožňave stojí morový stĺp. Postavený, ako inak, na pamiatku obetí morovej epidémie.

Denne sme okolo neho chodievali, aj sme sa pri ňom fotili, ako pri historickej pamiatke. No ani vo sne by nás nebolo napadlo, že moru podobná nákaza sa aj v modernom 21-om storočí dokáže zopakovať.

A zatiaľ si ešte naši občania strkajú hlavy do piesku, kým pani Smrť nezačne úradovať aj priamo v krajine.

Záleží na osobnej zodpovednosti každého jedného z nás, ako rýchlo a s akými stratami túto hrozbu prekonáme. Ale v prípade väčšieho počtu obetí by bolo na mieste zamyslieť sa nad postavením ďalšieho stĺpu. Tentoraz nie morového!

Rožňava má spísané dejiny mesta v dvoch zväzkoch. Ja som svoje zväzky už prečítala a posunula do Rožňavského antikvariátu. No ak by vás zaujímala nákaza moru v Rožňave, medzi tým množstvom dejín to tam spoľahlivo nájdete.

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

polícia oživovanie

VIDEO: Išlo o sekundy. Petržalskí policajti nezaváhali, zachránili život mužovi

25.04.2024 18:00

Policajti sa pristavili pri dopravnej nehode, keď si zrazu všimli na zemi muža v bezvedomí.

jazierko, záhradné jazierko, zima, mráz

SHMÚ: Na celom Slovensku sa v noci môže vyskytnúť prízemný mráz

25.04.2024 17:18

Slovenský hydrometeorologický ústav vydal výstrahu prvého stupňa.