Založ si blog

O písaní, maďarskej národnostnej menšine a Aspergerovi

Verného čitateľa zrejme už neprekvapí, že zase raz spájam nespájateľné. Odhaľujem zlyhania našej menšiny a odporúčam aj stránku inej blogerky.

 

Istý politický aktivista sa o mojom pseudonyme vyjadril obzvlášť uštipačne. Vraj zakrývam svoje maďarské korene…a „strúham články ako Baťa cvičky“.

Montmartre je pre mňa francúzskym symbolom kolísky poézie. To však neznamená, že by som svoj pôvod akokoľvek skrývala. Korene sú vzácnosť, ktorú si treba uctievať. Obdobne ako starí Židia uctievali Zlaté teľa.

Až ich dal Mojžiš povraždiť.

Vyrastala som na poézii maďarských klasikov. A aj to nutkanie písať a písať pochádza od velikána maďarskej poézie. József Attila v jednej zo svojich kultových básní píše: „Nem mondhatom el senkinek, elmondom hát mindenkinek.“ V preklade: nemôžem povedať nikomu, poviem to teda každému.

Absenciu spriaznenej duše u poeta napĺňa anonymný dav čitateľov.

Súčasný človek si možno namýšľa, aký je vo svojej identite slobodný a svojprávny. Pritom opak je pravdou: celý náš život sa ustavične prispôsobujeme väčšine. Dav určuje, čo je správne a nesprávne, čo je normálne, čo nenormálne.

Absencia empatie je hriech, absencia sociálnych zručností fatálny hriech.

Súčasné deti a mládež majú to šťastie, že už pre nich na Slovensku máme testy na diagnostiku Aspergerovho syndrómu. Deti včerajška túto šancu nemali. Kto nezapadal do davu a predstáv davu o údajnej normalite, bol bezcitne značkovaný, čelil posmechu a vylúčeniu zo spoločnosti.

Pamätám na moje prvé kroky v škole. Učiteľ ma vyzval k tabuli, mala som si vziať kriedu….automaticky som siahla ľavou rukou. A reakcia pána učiteľa?

-Renátka, kriedu držíme v pravej ruke! O fakte, že ma ako studenú sprchu zaradili do slovenskej triedy s tým, že som po slovensky nevedela ani ceknúť….tak o tejto traume radšej už ani nepremýšľam….

Takto nás spoločnosť krok za krokom nútila prispôsobiť sa vlastným normám.

Moje prvé kroky v poézii boli, ako ináč, po maďarsky.

No viete, čo mi chýbalo? Prakticky všetko! Absentovali čitatelia, mentori aj prípadní sponzori. Menšinová inteligencia ma nikdy do svojich radov neprijala. Dostalo sa mi akurát odmietania, sústavnej kritiky a posmechu.

A ako sa naša menšina správala na slovenskej politickej scéne? Jej kroky sú až symbolické: Maďarská komunita vypadla z parlamentu, aby ju nahradil Most. A po posledných voľbách vypadol aj Most, aby ho nenahradilo úplne nič. Dokonca ani splnomocnenca vlády pre národnostné otázky nie a nie vymenovať. Údajne to v čase koronakrízy nie je podstatné.

Koronakrízu si ľudstvo vyprovokovalo vlastnou bohorovnosťou, neskrotným sebectvom, drancovaním prírodných zdrojov….A odchod z politickej scény si naša menšina spôsobila tiež len sama. Neschopnosťou sa zjednotiť odložením vlastných egocentrických ambícií. A takto spätne vyvstáva otázka: čo by v tom parlamente vlastne robili, ak nie sú schopní podporiť ani seba vzájomne?

Naši politici sa ukázali ako zúfalci, čo si vykopú vlastné hroby aby sa do nich bratovražedne pochovali.

Asimilácia sa tak stáva priam nevyhnutnosťou. Rovnako ako mne ostávalo buď písať maďarsky s tým, že ma nik nečíta ani nepodporuje, alebo tu bola druhá cesta. Možno menej nádherná a symbolická: Pretekať ako voda, prijať podporu tých literátov, ktorí mi ju sami a ochotne poskytli.

A ako s touto cestou outsidera súvisí Asperger? Je to cesta výrazných ale osamelých ľudí. Umelcov a vedcov u ktorých „genialita hraničí so šialenstvom“.

Ako som už spomínala, pre dospelých nemáme testy. Ani terapie. Ale poznáme príznaky. Máme množstvo filmovej a knižnej predlohy stvárňujúcej zvláštnosti tohto stavu. A kto by mal dojem, že akýmkoľvek spôsobom nezapadá do masovitého stáda, možno mu táto literatúra ponúkne odpovede na nahlas nikdy nepoložené otázky.

Rada by som pre „hľadačov pravdy“ predstavila stránku českej blogerky Zrzavá holka. Lebo je fajn prečítať si o myšlienkach a postojoch, o ktorých nemáme odvahu ani rozprávať.

 

 

 

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

vojna na Ukrajine, Charkov

ONLINE: Chcú Rusi obsadiť Charkov? Lavrov naznačil, že by tvoril 'sanitárnu zónu' okolo Ruska

20.04.2024 07:35

Ruský záujem o Charkov môže súvisieť s vytvorením "sanitárnej zóny" okolo ruských obcí, aby boli mimo dostrelu ukrajinskej armády.

archeológovia, Kremnička, Banská Bystrica

Unikát na Slovensku aj v okolitých štátoch: Miesto brutálnych popráv skúmajú archeológovia

20.04.2024 07:00

V lokalite krvavého masakru ide o novátorský počin slovenskej archeológie. V banskobystrickej časti Kremnička odštartovali výskum na mieste masových popráv.

blinken

Vojaci USA odchádzajú z Nigeru. Krajina sa zbližuje s Ruskom

20.04.2024 06:07

Spojené štáty v piatok súhlasili so stiahnutím svojich viac ako 1000 vojakov z Nigeru a ukončením svojej prítomnosti v tejto krajine.

kastiel cunovo

Mestá a obce kritizujú nápad rezortu kultúry. Odkazujú: predaj pamiatok je zložitý, novinky situáciu zhoršia

20.04.2024 06:00

Rezort pripustil, že nemá v rozpočte vyčlenené prostriedky na ich kúpu a doteraz si predkupné právo neuplatnil ani raz.