Založ si blog

Robíme toho dosť pre naše deti?

Koronadoba nás donútila zavrieť školy. Deti sa majú vzdelávať diaľkovo, do detských domovov je zákaz vstupu. No ako táto izolácia vplýva na deti samotné?

 

Postupné uvoľňovanie pomerov je veľkou úľavou. Otváranie škôl malo byť ďalším krokom. No ako vidíme aj čítame, jedna škola za druhou ostáva zatvorená. Samotní rodičia nemajú záujem. Do škôl by svoje deti podľa prieskumov poslalo len cca 40 percent respondentov. A len vysokoškolsky, či odborne vzdelaní rodičia. Rodič so základným vzdelaním, či bez maturity, uvíta možnosť nechať dieťa doma. Nie, že by sa mu nejako výrazne doma venovali.

Vídam, ako škrípe spolupráca, ako deti neberú mobil a neposielajú vyplnené úlohy. Lebo jednak chýba motivácia a zrejme aj odborný výklad.

Sama som s dcérou musela rátať trigonometriu. Tí základne vzdelaní zrejme už aj zabudli, o čom tá trigonometria vlastne je. No a neposielať deti do škôl mi príde ako znak nezáujmu. Ak nič od výchovy svojho dieťaťa neočakávam, zrejme mi bude plne vyhovovať, ak sa aj úplne odtrhne od školy, hlavne aby chodili detské prídavky, bolo na chleba a energie.

čítať, písať, počítať- základné zručnosti každého…

Oveľa lepšie to nie je ani medzi najmenšími. Z môjho rozhovoru v škôlke v Tornali s pani riaditeľkou vyplýva smutné konštatovanie, že škôlka supluje rodičov. Sú deti, ktoré nemajú doma žiadnu detskú knižku. Akosi rodičia nechápu význam kníh, ani literatúry.

Spájať knižku s čitateľom je základom mojej práce literárnej aktivistky. Na foto Z. Kuglerová, R. Montmartre B., O. Kalamár.

 

Naše literárne stretnutia bývajú tiež aj zo strany literárnej obce občas zaznávané.

Vraj nemá význam ísť medzi deti „len preto, aby videli živého spisovateľa“. A že sa len pretŕčam a nič mi to na mojej ceste neprináša.

Našťastie karanténa všetko pomenila, aspoň u mňa. Zúčastňujem sa jednej literárnej súťaže za druhou, dokonca teraz prvý krát budem mať v zborníku aj fotografiu, ktorá má síce skromné, ale umelecké ambície. (Aspoň v názve a téme určite.)

Áno, každý má právo na svoj názor. A možno samotní iniciátori tých výjazdov na východ (Zuzka Kuglerová a Ondrej Kalamár) by nám mohli najvierohodnejšie pomenovať, prečo tie cesty pravidelne podnikajú. Čo im dáva stretnutie s deťmi, ako im poskytujú cennú spätnú väzbu, obdiv, úsmev aj prijatie. Rozprávkárka aj aforista zrejme žijú v úsmevoch detí.

Kniha- slovenská a súčasná- ako voda živá.

Koncom júna plánujeme prvé nesmelé kroky. Keďže detské domovy sú ešte zatvorené, myslela som na piknik vo voľnej prírode. Deťom robí čerstvý vzduch určite dobre. A my sa nateraz uspokojíme aj s bezpečnou vzdialenosťou, bez podávania rúk a bez objatí.

Fotografie sú z posledného literárneho stretnutia v Tornali. Fotila Dadka Csóriová. Ďakujeme 🙂

 

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

R1 BB - Slovenská Ľupča, kameň, poklepanie

Odštartovali výstavbu dôležitej cesty na R1. Šoféri sa však na tri roky musia obrniť trpezlivosťou

23.04.2024 18:52

Preťažený úsek, na ktorom pomerne často dochádzalo aj k nehodám, sa konečne skvalitní. Nová štvorprúdová rýchlostná cesta by mala byť hotová do dva a pol roka.

Eurovoľby / Štrasburg / Európsky parlamentu /

Prieskum: Vo voľbách do europarlamentu by uspeli najviac PS, Smer a Hlas

23.04.2024 18:46

Do Európskeho parlamentu by sa nedostali SNS, Slovensko, Za ľudí ani Demokrati.

hazard, hracie automaty, vyherne automaty

Poslanci schválili úplný zákaz pôsobenia herní a kasín na území Banskej Bystrice

23.04.2024 18:38

Mestskí poslanci posledných viac ako desať rokov pravidelne diskutovali o regulácii hazardných hier, ale nikdy ich úplne nezakázali.

Peter Náhlik

Parlamentný výbor chce od poslanca Náhlika vysvetlenie k jeho majetkovým pomerom

23.04.2024 17:45

Mal by vysvetľovať, prečo neuviedol v majetkovom priznaní za rok 2022, že vlastní vilu v Bratislave.