Založ si blog

Pár slov podpory a sebareflexie po zdrvujúcej kritike

Sám si pýtať kritiku je podľa mnohých až nepochopiteľný, sebadeštruktívny čin. No nájdu sa aj výnimky. Obdobne ako som si ja vypýtala názor teoretika poézie na moju zbierku poézie, tak aj zakladateľ Greenie knižnice, kde tie moje zbierky vyšli, si sám a bez donútenia vypýtal kritiku na svoj fantasy seriál.

Stanislav Hoferek je, ako spústa mladých, tiež milovníkom fantasy. Jeho séria E-kníh Prekliatie temných elfov sa však na stránke Fandom.sk dočkala zdrvujúcej kritiky. Odborníci zo sveta fantasy mu okrem gramatiky vytkli aj politický slovník, ktorý vo fantasy svete nemá čo hľadať, či chyby v skladbe samotného deja. A tiež krátkosť knižiek na úrovni poviedok, max. noviel.

Keď sa pod paľbou kritiky ocitla moja iná vzácna priateľka, Zuzka K., vnímala som tiež obdobný problém. Obaja majú podobný prístup k literárnemu dianiu.

Priveľa lásky, podpora literatúry srdcom aj dušou. Pri toľkej energii si naberajú na plecia až priveľa. A bežní členovia spoločenstva sa akosi len vezú. Využívajú výhody, prípadne odchádzajú, ak im títo nadšení dobrovoľníci nenaplnia do bodky všetky ich predstavy a očakávania.

Samotná Greenie knižnica sa z tejto ťažkej kritiky ponaučila. Minimálne v tom, že si Hoferek najal korektorku, ktorá aktuálne kontroluje až tri knihy súčasne.

No pravopis a preklepy by si mal v prvom rade kontrolovať každý jeden autor sám za seba. Aspoň raz, najlepšie viackrát, je vhodné si všetko po sebe prečítať a podľa možností zredukovať, vyhodiť všetok balast. Čitateľ si predsa zaslúži, aby sme ho nezaťažovali zbytočnosťami a ponúkli mu len to, na čom nám naozaj záleží.

Ak Stanove fantasy majú aj svojich fanúšikov (dúfam, že áno), mali by ste ho práve v tejto chvíli podporiť. Minimálne preto, aby nemal pocit, že všetko, čo píše, je brak. Lebo ani určite nie je. Mňa od neho najviac oslovujú jeho aktuálne básne s náznakom humoru.

Aktuálne nám v GK vzišla zbierka citátov, ktorá tiež stojí minimálne za povšimnutie. Mládež citáty obľubuje, snáď niektoré oslovia aj vás.

 

 

Patrícia Brestovanská – V spleti zmyslov ( Greenie knižnica, greenie.elist.sk)

O prístupe, ktorý snáď umožňuje prijať aj kritiku, hovorí citát:

„Dokým v sebe nenájdeme správnu mieru sebakritiky, dovtedy budeme považovať opačný názor za urážku.“ To, že ho autorka vybrala, nám dáva nádej, že snáď aspoň nejakú formu kritiky aj sama unesie.

A asi najväčšou chybou tejto zbierky je, že Brestovanská zozbierala citáty bez udania autora, diela, roku. Máme pred sebou zoznam výrokov, no netušíme koho. Nijako nečlenený. Posledná, tridsiata strana, je dokonca pridaná len omylom, úplne prázdna.

„Niekedy máme pocit, že sa s nami život len zahráva. Dáva nám do ruky štetce

a sleduje, ako nimi maľujeme. Vytvára nám situácie a pozoruje nás, ako proti ním bojujeme. Posiela nám ľudí a díva sa, ako ich milujeme. Ukazuje nám kým sme, no toleruje nám, ako sa maskujeme. A raz príde deň, kedy nám povie „žite“, no my tu už nebudeme.“, citát až prahne po poznaní, kto si toto vôbec myslel a kde svoje myšlienky zdieľal.

Občas je fajn urobiť si test osobnosti. Mojej priateľke, čo mi posiela knihy, vyšlo označenie Sprostredkovateľ, mne zase Logik, Vizionár. Možno preto ma citát s víziami oslovuje:

„Svet potrebuje viac fantasmagorov s poetickým videním, ako realistov s obmedzením vnímaním.“

A každému, kto sa ma na mojej životnej púti pokúša zastaviť, umlčať, odradiť od cesty, po ktorej kráčam, by som mohla odpovedať ďalším citátom:

„Ak budeme vedení strachom, nikdy neuvidíme veci v skutočných podobách.“….a ja strach už proste nemám, ani niet z čoho….vlastne ozaj, z čoho aj? Z korony, čo kosí v Brazílii? Či z vylúčenia z N-tej fb. Skupiny?

Citáty som tiež zbierala, ešte na strednej. Bol to čas spoznávania sveta. Zrejme medzistupeň, až som si začala formovať vlastné myšlienky a sama.

 

 

 

 

 

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

Abrams, Ukrajina

Americké tanky Abrams nestačia na ruské drony, Ukrajina ich stiahla z boja

26.04.2024 07:37

Ukrajina už prišla o päť tankov Abrams M1A1.

France Macron

ONLINE: Za dva mesiace poslala Európa Kyjevu 6 miliárd eur, dieru po pomoci USA to nezacelilo

26.04.2024 06:25, aktualizované: 07:38

Od leta 2023 európske príspevky na pomoc Ukrajine trvalo prevyšovali tie od Spojených štátov.

Rusko, Ukrajina, vojna na Ukrajine

Ficove reči o mieri vyvracia samotné Rusko. Trump môže byť v boji proti Putinovi tvrdší ako Biden, tvrdí generál Macko

26.04.2024 06:05

Peniaze na muníciu nepodporujú vojnu, ale prežitie Ukrajiny, hovorí generál Pavel Macko.

Kongres, USA

Pre CIA hodnotil politické riziká. Expert z Harvardu pre Pravdu vysvetlil, či USA hrozí občianska vojna

26.04.2024 06:00

Občianska vojna – Civil War (na Slovensku je v kinách pod názvom Kolaps) je už dva týždne na čele rebríčka najúspešnejších filmov v USA.