Médiá sa pretekajú v poskytovaní informácií kedy, kde a čo sa stalo. Ak prípad zarezonuje, prichádzajú aj detaily, že ako sa to stalo. Tým posledným, na čo pripadá najmenej mediálneho priestoru, je rozoberanie príčin a motívov, prečo k danej tragédii vlastne došlo.
Z dostupných informácií som sa snažila poskladať akúsi mozaiku. Počnúc samým počiatkom.
Vrútky. Malomesto medzi Martinom a Žilinou. A dieťa narodené s rázštepom podnebia. Operácia síce pomôže nastaviť zhruba normálnu tvár, no jazva na perách ostáva na celý život. Plus tichá, utiahnutá povaha a máme prototyp takzvaného Otloukánka, akého nám svojou masovou vraždou chcela predstaviť aj Olga Hepnarová z čias hlbokého socializmu.
Proste dieťa, ktoré nezapadá do kolektívu. Ktoré vyrastá v malom meste. Iní výrastkovia si nachádzajú prvé lásky, on čelí posmeškom, vylúčeniu z kolektívu, šikane.
Absurdné je, že Spojená škola obvinenia zo šikany odmieta. Unblok a bez rozmyslu. Pritom sami a všetci vieme, aké sú deti kruté. Ako máme plné ústa empatie a tolerancie, no inakosť a fyzický handicap sú veci, na ktoré sa čumí s otvorenými ústami.
Mladý Ivan ťažko znáša vlastný handicap. Vo vlaku sa nožom vyhráža sprievodkyni, lebo má pocit, že naňho nepatrične čumí. Žiadna psychiatrická liečba, len súd a podmienka.
Nastupuje do novej práce. Možno slabá šanca tentoraz do kolektívu zapadnúť. No znovu prichádzajú len posmešky, ktoré rozháraná myseľ nie je schopná spracovať. Nie každý sa dokáže zasmiať aj sám na sebe. Hlavne ak má vrodenú vadu, za ktorou cíti permanentný výsmech.
Bola karanténa, čas reštrikcií. Čas finančnej neistoty a strát, možno aj v živote okolo Ivana. A zrazu prichádza uvoľnenie, spojená škola sa napĺňa deťmi a ich džavotom. Zatiaľ sa týka detí nižších stupňov.
Tento detský smiech a bezstarostnosť je v ostrom kontraste s Ivanovým ďalším zlyhaním. Možno sa v práci cíti opäť ako piate koleso na voze. Možno sa hnevá, že sa ho doma ani v škole nik nezastal. Zrejme to mal urobiť samotný zástupca riaditeľky. Charizmatický učiteľ mal nad pomaľovaným vtáčaťom držať ochrannú ruku. Alebo to mala riešiť riaditeľka.
V každom prípade je tu hnev, frustrácia, prichádza amok.
Ivan sa rúti do školy cez dvojo sklených výplní. Zrejme sa dorezal. Vrátnik sa mu neúspešne stavia do cesty, volá políciu, zástupcu. Médiá tvrdia, že zástupca riaditeľky zomrel v tejto chvíli.
Väčšiu logiku by mi príbeh dával, ak by v tejto chvíli Ivan vtrhol do triedy, kde učiteľkou je práve tá riaditeľka školy. Útočí na deti, na pani riaditeľku. Im chce snáď len ublížiť, ju možno aj zabiť.
Hrdinstvo zástupcu by bolo maximálne, ak by zasiahol práve v tejto kritickej chvíli. Chrániac riaditeľku aj deti položí život na oltári svojho celoživotného povolania.
Na úteku je Ivan prenasledovaný zraneným školníkom.
Do deviatich minút prichádza privolaná hliadka. Ivan im vbieha priamo do náruče. Zmätení policajti obaja strieľajú. Ivan padá mŕtvy, jeden policajt ostáva ležať na chodníku, zranili ho odrazené projektily.
Médiá hlásia jedinú obeť: hrdinu zástupcu. Akosi sa nepočíta, že zomrel aj páchateľ, teda obete sú dve.
Možno mali byť policajti lepšie školení. Odzbrojiť páchateľa ozbrojeného nožom sa zrejme dá aj bez okamžitého usmrtenia.
Očakávam pitvu. Mala by ukázať napríklad aj použitie alkoholu, či drog.
Analýza profilu páchateľa by mohla poukázať, či nad týmto činom rozmýšľal už dávnejšie, alebo konal z náhleho popudu.
Vyuzlením by však určite mali byť opatrenia. Aby sa takýmto incidentom do budúcna zabránilo. Kompetentní rozprávajú o posilnení vchodových dverí, o primontovaní kamier, nasadení SBS do škôl.
Boris Kollár učiteľkám odporúča, aby sa počas vyučovania zamkýnali s deťmi v triede.
Netuším, ako tieto opatrenia pomôžu. No určite by pomohlo, ak by sme si viacej všímali práve sociálne vylúčených jednotlivcov. Aby sme neprodukovali ďalších Otloukánkov. Ono darmo sa zvýši bezpečnosť na školách, páchateľ si na svoje obete môže počkať aj pred školou, či na autobusovej zastávke, ako urobila už aj spomínaná Olga Hepnarová.
Koho by zaujal príbeh ženy, ktorá sa prostredníctvom masovej vraždy chcela pomstiť spoločnosti, odporúčam si pozrieť celý jej príbeh:
https://www.csfd.cz/film/316579-ja-olga-hepnarova/prehled/
To poznám, oni sa radi oháňajú výrazom rasizmus,... ...
A sama som svedkom, ze ked sikanoval Rom, tak ...
Darmo si to nemyslis. Ked tam nepracujes, nevies. ...
No tak tie dôkazy. ...
My ako spolocnost zlyhavame kazdodenne od malych, ...
Celá debata | RSS tejto debaty