Založ si blog

Vážny vzťah s Aspergerom

Miestami má bloger plnú hlavu dojmov a tak je nútený nechať témam aj čitateľom čas na zrenie a trávenie. Nech neskončí, ako premotivovaná gazdiná s tromi druhmi polievok na obed.

 

Pokračujme v už dávno načatej (lež nikdy nekončiacej) psycho téme.

Pár slov  o tom, aké je uvedomovať si vlastnú inakosť, trpieť sociálnou slepotou. Nerozumieť ľuďom, ktorí jedno hovoria a druhé si myslia.

Film z roku 2009 s jednoduchým názvom Adam, skrýva odpovede na tieto, aj mnohé ďalšie otázky z tejto oblasti.

Nerozumiem zaradeniu romantická komédia. Ja som sa na filme nevedela smiať. Hlavnému hrdinovi umiera otec, nájde si vážny vzťah, ale otec tej šťastnej vyvolenej čelí vážnemu obvineniu z trestného činu podvodu. A koniec story tiež nie je vysloveným happy endom.

Postava Adama nám však dáva akési vzácne vodítko, aké je stretnúť v živote Aspergera. Čo sa dá od neho čakať a na čom sa oplatí stavať.

V protiklade s tvorcami filmu sa však domnievam, že aj Adam si zaslúži lásku a nosí v sebe potenciál na dlhodobý a šťastný vzťah.

Vzácne inteligentný čudák Adam s občasnými nervovými záchvatmi mi pripomína Dostojevského Idiota. Táto desať centimetrov hrubá kniha mi bola vyslovene odporúčaná, aj keď so zjavne sarkastickým podtónom. Žiaľ, vďaka hektike posledných týždňov a mesiacov mi posledný centimeter stále uniká.

Ale už chápem, že Dostojevskij práve túto mentálnu poruchu poznal aj chápal. A kým jedni jeho hlavnému  hrdinovi vyslovene nadávajú do malomyseľných, ďalším je jeho inteligencia evidentná a stavajú sa na jeho stranu s konštatovaniami typu: Ale vy predsa nie ste žiadny idiot!

A kdesi v pozadí cítime aj obžalobu celej spoločnosti, ktorá takto hendikepovanému človekovi dáva v živote poriadne zabrať.

https://www.youtube.com/watch?v=Y3GQ7IQ1Y2s

Verím, že táto diagnóza nie je nijako obzvlášť nová. (Jedná sa druh vysoko funkčného autizmu.) Veď už v čase komunizmu nám dali na škole test so zameraním na zistenie, či vieme, čo si myslia ostatní. Chybou však bolo, že po kroku A už nenasledoval krok B a takto vyselektovaných študentov nechali jednoducho napospas ich osudu (Ako Dostojevskij svojho Idiota?).

Poslednou dobou na nete nachádzam skupiny s údajným zameraním na Aspergerov syndróm. Sklamaním ostáva, že riešia takmer výlučne deti. Vlastne mi ani vôbec nie je jasné, ako trojročné dieťa, čo ani nezačalo rozprávať, vedia jednoznačne diagnostikovať ako Aspergera a maminky si už len vymieňajú životné skúsenosti so svojimi malými „Aspíkmi“.

Za socíka sa po dvoroch hrávali deti. Teraz sú tam malí aspíci, ktorým pre ich diagnózu treba toho tolerovať 5x viac?

No nepochopím to.

Rada by som našla odborníkov, čo sa venujú dospelým. Prípadne aj samotných dospelých, ktorí si uvedomujú vlastnú inakosť. A ako aj Adam z filmu, učia sa každodenne sociálnym zručnostiam, aké ich rovesníci nasávali s materinským mliekom. Pretože v súlade s knihou z filmu „Děláme, že jsme normální“.

 

 

 

Zack vyhorel, Clay sa zbláznil, Hannah spáchala samovraždu. . .

01.05.2024

13 reason why nájdete aj pod českým názvom Proč? 13x Proto. Televízny seriál na Netflixe rozoberá peripetie tínejdžerov a je rozdelený na štyri rady. Spočiatku som sledovanie tohto seriálu chcela odporučiť otcovi Romana z Parchovian. Chlapec skočil zo strechy školy a otec dáva rozhovory pre široké spektrum médií. Naposledy oslovil nejaké české noviny a našla som s ním [...]

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Sheffield

Britská polícia zadržala tínedžera, ktorý útočil v škole v Sheffielde

01.05.2024 21:49

Polícia uviedla, že chlapec útočil ostrým predmetom - predpokladá sa, že šlo o sklenený črep.

Tank / Gaza /

V Gaze je viac vojnového odpadu než na Ukrajine, tvrdí OSN

01.05.2024 21:31

Pre porovnanie, frontová línia na Ukrajine má dĺžku takmer tisíc kilometrov, Pásmo Gazy 40 kilometrov.

Gruzínsko / Tbilisi /

Gruzínska polícia počas protestov v Tbilisi zadržala desiatky osôb. V putách skončil aj líder opozície

01.05.2024 21:19

Na rozohnanie davu ľudí, ktorí sa zišli na zhromaždení proti prijatiu zákona o transparentnosti zahraničného vplyvu, použila gruzínska polícia slzotvorný plyn, vodné delá a obušky.

Zuzana Čaputová

Prezidentka Čaputová: Hlas Slovenska po vstupe do EÚ zosilnel

01.05.2024 20:46

Hlava štátu to uviedla pri príležitosti stredajšieho 20. výročia vstupu SR do EÚ.