Založ si blog

Zbúrali nám Dom duchov

No nie je ten život hrozný? Keď už sa akurát aklimatizujem na život mimo fabriky a more blata navôkol, tak mám zase nastúpiť a ťahať 8,10,12,13…nekonečné množstvo monotónnej práce v továrni, čo je sama ako malé mestečko. Pred tým však povinné očkovanie, bez čoho v dnešných časoch človeka už ani do práce nepustia.

 

V malej milej Tornali sa testuje na dvoch odberových miestach. Jedným z nich je budova bývalej pohotovosti. Vlastníci susedného domu sú, zdá sa, zo zatarasenia vlastného vchodu čakajúcimi na testovanie už bezradní…..

„Toto ne je testovacie parkovisko!“, píše sa na bráne rodinného domu.

A ďalšou možnosťou je mobilné odberové miesto pri ordinácii Mudr. Slezáka. Toto miesto ma zaviedlo na Mierovú ulicu a donútilo cvaknúť pár záberov.

Lebo toto nemám rada! Toto už dlhodobo nemám rada! Ako si šliapeme po vlastnej minulosti. Ako búrame malebné budovy, čo mali svoju minulosť a z ktorých dýcha krása zašlých vekov, aby sme ich nahrádzali sterilnými betónovými krabicami.

V zajatí betónu….

O čo je táto zbierka krabíc krajšia a esteticky pôsobivejšia?

Začínam podozrievať Tornaľu, že ani nemá hlavného architekta. A ak má, tak zrejme je mimoriadne priaznivo naklonený investičným skupinám, na úkor histórie aj krásy.

Zrejme je nás zúfalo málo, tých, čo ešte milujeme históriu a vidíme význam v záchrane historických budov. Oni nám ich namiesto záchrany jednoducho a nekompromisne búrajú…..

Pritom fotografovať, či natáčať na týchto miestach má neskutočné čaro. Poskytuje autenticitu a ducha,…..dáva ten správny melancholický feeling.

Onedlho zmiznú aj posledné ostatky Domu duchov.

 

Fotografie: autorka.

Minule som vám dala József Attilu. Ďalší maďarský básnický velikán Ady Endre, tiež opisoval krásu úpadku, odchádzajúceho a míňajúceho sa….

Én a halál rokona vagyok,

szeretem a tünö szerelmet,

szeretem megcsókolni

azt aki elmegy.

-*-*-*-*

V mojom preklade:

Som príbuzný smrti,

milujem míňajúcu sa lásku,

milujem pobozkať

tú čo odchádza.

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

archeológovia, Kremnička, Banská Bystrica

Unikát na Slovensku aj v okolitých štátoch: Miesto brutálnych popráv skúmajú archeológovia

20.04.2024 07:00

V lokalite krvavého masakru ide o novátorský počin slovenskej archeológie. V banskobystrickej časti Kremnička odštartovali výskum na mieste masových popráv.

blinken

Vojaci USA odchádzajú z Nigeru. Krajina sa zbližuje s Ruskom

20.04.2024 06:07

Spojené štáty v piatok súhlasili so stiahnutím svojich viac ako 1000 vojakov z Nigeru a ukončením svojej prítomnosti v tejto krajine.

kastiel cunovo

Mestá a obce kritizujú nápad rezortu kultúry. Odkazujú: predaj pamiatok je zložitý, novinky situáciu zhoršia

20.04.2024 06:00

Rezort pripustil, že nemá v rozpočte vyčlenené prostriedky na ich kúpu a doteraz si predkupné právo neuplatnil ani raz.

Russia International Women's Day

Putin stratil na Ukrajine už oveľa viac vojakov ako Brežnev v Afganistane. A koľko padlých má Zelenskyj?

20.04.2024 06:00

Ukrajinci tvrdia, že zlikvidovali viac ako 450-tisíc Rusov. Moskva však hovorí len o 6-tisícoch svojich padlých. K reálnemu údaju sa asi priblížila BBC.