Založ si blog

Kniha roka subjektívne

 

 

Už som tu spomínala, že mi bola na preklad ponúknutá detská knižka Ahoj, ja som Bak. O čo väčšia je však tá pocta, ak tú knihu vyhlásia za knihu roka! Načatú som ju už mala, dočítať tých pár zvyšných strán, to už išlo akýmsi samospádom.

 

Autorku Martu Harajdovú aj prekladateľa do nemeckej jazykovej verzie Stefana Zieglera som stretla na Smolenickom zámku. Pani Marta rozdávala knižné odmeny pre ocenneých autorov. Stefan Ziegler sa v kategórii prózy umiestnil zarovno so mnou na druhom mieste.

Zľava organizátorka Zuzka Kuglerová, ocenený Stefan Ziegler a autorka Marta Harajdová.

Autorkine prekvapenie, že práve jej kniha dostala čestný titul Kniha roka, bolo pravé, nefalšované.

Pani Marta nosí so sebou fotografiu psíka, ktorý bol námetom pre jej detskú knižku.

Mňa vyslovene šokovalo, že napísala detskú knižku o psovi, čo už nie je. Že navštevuje detské domovy a knižnice s fotografiou psíka, čo už nie je a každému to pripadá normálne. Vraj si deti majú zvyknúť, že tie zvieratká tu s nami nebudú večne.

No neviem, možno zase len idem proti názoru väčšiny, ale mne by to nekonečné spomínanie psíka, ktorý už nie je, jednoducho vadilo. Nedokázala by som o tom napísať knihu, ani o tom besedovať s 10-ročnými deťmi. Celý rukopis by sa mi rozmočil v slzách a ku tým deťom by ma v tých depkách ani nepustili.

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

Ak si však odmyslíme ten temný dotyk smrti, ostane nám akési nevinné dielko o psíkovi a mačičke, o ujovi a tetuške, dedkovi a babičke.

Bežný život na vidieckom dome, kde sa kosí, chovajú zajace, mladí chodia do práce a babka pečie koláče.

Najväčším zvratom, ktorý zrejme porotcov aj zaujal, je, že rozprávačom príbehu je samotné malé šteniatko.

Od narodenia až po udomácnenie sa v novom domove nám svoje zážitky predstavuje samotné psíča.

Samotné ilustrácie pôsobia milo, primerane veku detského čitateľa.

Miestami mi udreli do očí dialógy:

„Tam je uvarená polievka z kuracieho trupu s mrkvou, aby mal aj vitamíny. Daj mu aj tie kostičky, s jeho zúbkami to nebude žiaden problém.” odpovedal ujo Michal tete.- (Ktorej meno sa akosi nedozvedáme. Žeby teta Marta?)- možno dobre mienená rada na stravovanie malého psíka, ale je to ešte vlastne rozprávka?

A tá myšlienka Baka: ujo mi zapol vôdzku, aby som nevbehol pod auto –nepreceňujeme toho psa? Keby vedel, že sa nemá behať pod auto, nepotreboval by vôdzku. Ale keďže ho musíme obmedzovať vôdzkou, zrejme netuší, že by ho tie autá mohli zraziť.

Celá detská knižka ostáva na poli realizmu a ukazuje nám život psíka, akého vlastne môže mať každé jedno dieťa. Ak mu to rodičia a podmienky bývania dovolia.

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Tak nejako nechápem, prečo práve realizmus a spomienka na už nežijúceho psa by mali byť tým, čo by sme mali našim detičkám ponúkať. Kde ostáva všetka tá nekonečná fantázia? Kúzla a čary, víly a elfovia? Viera v zázraky, z ktorých sme už na staré kolená vyrástli. Ale svoje deti by sme od nich určite nemali ušetriť.

fotografie: autorka

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

Navaľná

Julija Navaľná prevzala nemeckú Cenu za slobodu médií

19.04.2024 21:51

Manželia Navaľní dostali toto ocenenie "za odvahu prejavenú v hnutí odporu a za odvážny a nenásilný boj proti brutálnej diktatúre v Rusku"

súd, manhattan

Pred súdom na Manhattane, kde prebieha proces s Trumpom, sa zapálil muž

19.04.2024 20:37, aktualizované: 22:18

Polícia neskôr oznámila jeho totožnosť. Jeho čin mohol byť motivovaný konšpiračnými teóriami.

Azerbajdžan / Vojak /

Arménsko súhlasilo s vrátením štyroch okupovaných dedín Azerbajdžanu

19.04.2024 20:07

Dohoda sa zrodila na stretnutí, ktoré viedli podpredsedovia vlád oboch krajín.

šimkovičová

Šimkovičová kritizuje slovenské umenie na Bienále v Benátkach: Nerobte hanbu kultúre už aj v zahraničí

19.04.2024 19:30

Ide o reakciu na prítomnosť bývalej ministerky kultúry Silvie Hroncovej na Bienále v Benátkach. Súčasťou vernisáže bol aj protest zástupcov kultúrnej obce.