Založ si blog

Moja cesta, moje piesne, Mea Culpa. . .

Bolo by fajn veriť, že písanie kníh nie je len zábavkou bohatých ľudí. Že jestvuje reálna šanca na vydávanie aj pre človeka s „vítrem po kapsách”, avšak s nezlomnou vôľou a odhodlaním. Peter Nagy sa nebráni tantiémom,….

Ľudia s nadštandardnými príjmami to majú nepomerne jednoduchšie, stačí iba písať a platiť. Knihy sa utešene kopia, z roka na rok.

Iní majú tých financií pomenej a tak sa aj z jedinej vydanej knihy tešia, ako dieťatko na Vianoce.

A potom sú tu rôzne literárne súťaže aj časopisy, ktoré nás rôznym spôsobom chvália aj hania, motivujú aj odrádzajú.

Nemenovaný literárny magazín, ktorý aktuálne žije zo svojej niekdajšej slávy mi poslal nemilý odkaz. Ak by mali aspoň toľko guráže, že sa pod svoje články podpíšu menom, nielen nič nehovoriacimi iniciálami, možno by ich slová aj mali nejakú váhu.

No ak mi nejaký Andy T. ide nadávať kvôli pseudonymu, ak sa púšťa do pokryteckého mudrovania ako „pseudonym neurobí z človeka umelca” a oháňa sa dokonca menom už zosnulého básnika?

Vraj by sa ani tomu zosnulému básnikovi moje dielo nepáčilo! Lebo on je čo? Médium? Alebo hovorca mŕtvych?

Ozaj by som si nedovolila rozprávať a hodnotiť diela v mene mŕtvych.

Ak by ten zosnulý básnik ešte žil, mal by šancu si moje dielo čítať aj komentovať, no uzurpovať si právo hovoriť v jeho mene mi príde ako svätokrádež.

Rovnako smiešne vyznievajú argumenty, ak moju z reality vychádzajúcu poviedku nazýva nereálnou a neuveriteľnou.

V kontexte s ostatnými odkazmi, kde ľudí vyslovene chváli a povzbudzuje, sa tento pod krstné meno schovaný autor snaží navodiť dojem, že ho bombardujú samí nadaní ľudia, ktorých On ochotne víta a podporuje. Len tá nafúkaná Montmartre! Tej by asi mal zdrevenieť jazyk a pero vypadnúť z rúk v okamihu.

Asi nemá zmysel moc s týmito tendenčnými a zaujatými riadkami strácať čas a chuť.

Netuším, z čoho mi pripisuje zámer – robiť sa umelcom skrz pseudonym.

Ak by za nás pseudonymy dokázali čarovať, asi všetky by sme sa mali volať Panny zázračnice, či Divotvorní Jankovia.

Zámerom môjho pseudonymu bolo ochrániť moje súkromie. Práve pre to, že pociťujem tú svoju omylnosť, krehkosť a zraniteľnosť.

A iste aj preto, že drvivá väčšina toho, čo píšem, má svoje reálne korene, čo sa samozrejme môže a aj stretáva s vlnou nevôle.

Práve pre to je fajn tento blog, kde mám dostatok slobody a priestoru. Kde po mne nik nežiada rodné, či telefónne číslo.

A fajn sú aj všetky napísané a zhudobnené texty. Prenášajú pár mojich emócií, smerom von.

Keďže moja textárska kariéra ani zďaleka nepripomína spanilú jazdu Kamila Peteraja, ani nemám monopol na písanie pre najväčšie celebrity.

No z času na čas si niekto niečo z mojej tvorby vyberie a zhudobní. Natočí aj nejaký ten nízkonákladový klip a voila: emócia má voľný priechod k poslucháčovi.

Báseň Sme ľudia som písala vo vypätých chvíľach, na obranu jedného básnika a jeho ťažko pochopiteľného konania.

Oslovila Romana Buhoveckého a vyzerá po zhudobnení takto:

https://www.youtube.com/watch?v=03AG2KOO_8s

Báseň Hra na plač pochádza z rovnakého obdobia. Kúsok som ju oprášila a ujal sa jej ďalší pesničkár. Tento  nízkorozpočtový videoklip a naša rocková balada sú aktuálnou novinkou a robia mi radosť v týchto nie práve ideálnych časoch.

 

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

nemecko, polícia, polizei

Nemecká polícia zastrelila muža, ktorý sa s mačetou vyhrážal v knižnici

23.04.2024 23:40

Podľa vyhlásenia bol tento muž polícii známy už skôr. Jeho motív vyhrážania sa v knižnici zatiaľ nie je objasnený.

Systém Patriot, PVO

Le Monde: Mnohé krajiny EÚ sa nechcú s Kyjevom deliť o svoju protivzdušnú obranu

23.04.2024 21:45

Šéfovia vlád jednotlivých krajín si dávali dobrý pozor, aby neurobili žiadny konkrétny sľub.

Izrael Palestína Gaza Hamas Rukojemníci Prepustenie

Vojna v Gaze trvá 200 dní. Izrael zosilnil údery, nariadil nové evakuácie na severe

23.04.2024 20:55

Ostreľovanie severu palestínskeho územia bolo za posledný deň jedno z najintenzívnejších od začiatku vojny.

USA Izrael Gaza univerzity protesty

Polícia zatýkala na pro-palestínskych protestoch na univerzite v New Yorku

23.04.2024 19:49

Biely dom antisemitské vyjadrenia počas študentských protestov na viacerých univerzitách slovne odsúdil.