Založ si blog

Zack vyhorel, Clay sa zbláznil, Hannah spáchala samovraždu. . .

13 reason why nájdete aj pod českým názvom Proč? 13x Proto.

Televízny seriál na Netflixe rozoberá peripetie tínejdžerov a je rozdelený na štyri rady.

Spočiatku som sledovanie tohto seriálu chcela odporučiť otcovi Romana z Parchovian. Chlapec skočil zo strechy školy a otec dáva rozhovory pre široké spektrum médií. Naposledy oslovil nejaké české noviny a našla som s ním rozhovor aj v aktuálnom čísle týždenníka Moja psychológia.

Roman Michalík nechal za sebou plno textu, obdobne ako Hannah Baker, dievčina zo 13 reasons why.

A opísal svoje pocity, že „cítil som sa ako odpad“. Aj Hannah sa tak niekedy cíti. A preto sa snaží zadefinovať 13 dovodov, prečo spáchala samovraždu. 

Niežeby tam nemala aj dôvody na život. Ale tých naráta aktuálne menej.

Sprvoti som sa bála, či seriál nebude akýmsi návodom pre mládež, aby páchali samovraždu.

Zrejme sa toho báli aj samotní tvorcovia, keďže vytvorili infolinku a varovania nájdete pred každým dielom.

https://www.wannatalkaboutit.com/13-reasons-why/#hero

Aj tak je to ťažká tematika, autori sa snažia rozvíriť peklo medziľudských vzťahov.

Druhá rada je o procese. Rodičia Hannah totiž vinia za smrť jedinej dcéry školu.

V tretej rade je ústredným motívom vražda a vo štvrtom nervové zrútenie.

Moja dcéra hovorí, že tá štvrá rada je už úplne navyše. A sčasti jej dávam aj za pravdu, že nervové zrútenie, disociatívna porucha, liečenia na psychiatrii, to je už ozaj to krajné štádium, kam sa môže mladý študent strednej školy dostať. A predsa autori považovali za potrebné, aby sa aj tomuto venovali.

Teda po dvoch radách o Hannah sa náš obzor rozšíri a vnímame skupinovú dynamiku triedy a školy. 

Stále väčšia pozornosť sa venuje tým preživším. Po tom, čo sa už s Hannah formálne rozlúčili, ich životy musia nejako pokračovať.

Spočiatku som sa domnievala, že sa budem stotožňovať s Clayom. Ale ten je stále viacej psychicky vedľa. Prosto sa rúca.

Všetci si prichádzajú na pokraje svojich síl a musia vlastné životy zadefinovať znova.

Napokon som sa najviac zazrela v Zackovi.

Zack sa spočiatku snaží robiť všetko správne. Spočiatku sa mu črtá skvelá kariéra a on vyzerá byť ochotný aj schopný všetko pre ňu urobiť.

Napokon sa však jeho sen rúca. A stratený sen mení celú jeho osobnosť.

Môj osobný lekár to pomenoval dvojslovným pomenovaním: syndróm vyhorenia.

Ak stratíte svoje najkrajšie sny, akoby vám umrel ďalší člen rodiny. A zrazu sú všetky snahy márne, zrazu môžete mať iba všetko na háku.

Veľa priestoru v seriáli dostáva sexuálne násilie, uvedomenie si vlastnej sexuálnej orientácie aj tematika homosexuality.

A potom aj násilie ako také, strieľanie na školách, ohováranie a všetko, čo by sme mohli zahrnúť pod slovíčko šikana.

Vyzerá to tak, že autori sa snažli do seriálu napasovať všetky možné scenáre. Aby poukázali na všetky možné problémy, v akých sa mladí ľudia môžu ocitnúť.

Teda je to ťažký seriál, možno ho budete sledovať so slzami na krajíčku.

Možno môže byť spúšťačom, aby ste sa dokázali viacej rozprávať o svojich problémoch.

 

Posledný úspešný atentát na priemiéra v Európe

18.05.2024

Píše sa rok 2024 a Juraj Cintula spáchal „najprimitívnješiu formu útoku“, akú len mohol. Jeho terč prežil, on sám bol po pár sekundách spacifikovaný a živý sa už spoza mreží ani nedostane. Stig Engström v roku 1986 išiel na to oveľa sofistikovanejšie. S vedomím udalostí uplynulých dní sa nám aj atentát na bývalého švédskeho premiéra Olofa Palmeho [...]

Pokus o vraždu ústavného činiteľa

16.05.2024

Atentát v Handlovej na Róberta Fica nikto z nás nečakal. #Fico #Cintula #Handlová Stredu 15.5.2024 si zapamätáme z dôvodu atentátu v Handlovej. Dopustil sa ho slovenský básnik a spisovateľ z Levíc Juraj Cintula voči nášmu aktuálnemu premiérovi Róbertovi Ficovi. Cintula mal zbraň v legálnej držbe. Držanie zbrane je podmienené aj psychologickým vyšetrením, ale vydáva sa [...]

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj

Zelenského volebné obdobie vypršalo, ruská propaganda ide na plné obrátky

21.05.2024 12:40

Je vojna, voľby nemožno usporiadať a drvivá väčšina ukrajinského obyvateľstva si to dobre uvedomuje.

ÚS SR: Sídlo Ústavného súdu SR v Košiciach

Viac ako stovka advokátov zverejnila svoje výhrady voči novele Trestného zákona. List zaslali Ústavnému súdu

21.05.2024 12:26

Poznáme stanovisko stovky advokátov k novele Trestného zákona.

Sýria, Asma Asadová, rakovina, liečba

Manželka sýrskeho prezidenta Asma Asadová má leukémiu, oznámil Damask

21.05.2024 11:57

V auguste 2019 Asadová oznámila, že sa plne zotavila z rakoviny prsníka, ktorá bola objavená v ranom štádiu.

novinári, Rooseveltova nemocnica

Fico je pri vedomí a komunikuje, podstúpil CT brušnej dutiny

21.05.2024 11:20

Premiéra vážne postrelil 71-ročný muž po stredajšom výjazdovom rokovaní vlády v Handlovej.