Aktuálne. Mysteriózny thriller z roku 2020 podľa bestselleru Árpáda Soltésza plus najnovšie veci odo mňa…
Ak sledujete politické dianie na Slovensku, môžete byť poriadne znechutení. Matovič robil celú sériu demonštrácií na odhalenie podozrivých apartmánov v bytovom dome Bonaparte. Vďaka Natálii Blahovej sme spoločne pátrali po údajnom sexuálnom zneužívaní chovankýň resocializačného zariadenia Čistý deň. Ján Kuciak písal o prepojení Smeráckej politiky s mafiou. Spolu so snúbenicou skončili zavraždení. A Kočnera práve súdia za objednanie tejto vraždy.
Vo filme Sviňa sa nám objavujú rovnaké deje. Menia sa postavy, pritvrdzuje príbeh. Umelec si dovolí byť krutý a spomína veci, aké by novinár nemohol. Lebo mu tie informácie nik neoverí. Árpád Soltész pod rúškom mystéria žaluje našu dobu.
Kus mi vadí to výrazné členenie na dobrých a zlých. V tomto diele ma hlavnú postavu zlo. Herecké esá stvárňujú skazenosť najhrubšieho zrna.
Jožko Vajda si zahral skutočne nechutnú sviňu zaborenú v bahne luxusu, prostitúcie a vydierania. A jeho filmová priateľka stvárnená Dianou Mórovou je prototypom vypočítavej mrchy.
Vo filme máme na strane dobrých mladého novinára so snúbenicou, bezmenného policajta, matku, čo nezvláda vlastné dieťa. Všetko stvárnené málo známymi tvárami. A všetko obete zla, mafie, policajnej korupcie.
Premiér v tomto filme je len ľahko vydierateľný zvrhlík, minister práce má ruky v špinavistiach okolo resocu a minister vnútra šarmantne zametá špinu pod koberec.
Najviac ma oslovila postava ministra vnútra. Jeho mladícka krása a krasorečnenie na nič nehovoriacich tlačovkách ako prízrak pripomínajú osobnosť a vystupovanie nášho ex-ministra vnútra Kaliňáka. Ináč, baví ma na tlačovkách pozerať na mladé a krásne tváre. Im sa všetko ľahšie uverí.
Práca novinára je v diele idealizovaná. Wagner ho síce nazýva úkolovaným pisálkom, no dianie v redakcii pôsobí nadštandardne profesiálne. Trochu až moc.
Človek si nechtiac kladie otázku: ak je všetko taká fraška a nik nehrá podľa pravidiel, prečo práve novinár by mal dodržiavať zákon? A aká absurdita novinárskej etiky nás núti overovať si informácie o najhorších špinavostiach?
Veď z praxe vieme, ako sa to dá krásne obchádzať, ako sa dajú kauzy premlčať, či zahrať do outu eufemistickými, nič nehovoriacimi tlačovými vyhláseniami, ktoré síce sľubujú korektnosť a vyšetrenie, no de facto zbavujú obvinených akejkoľvek viny.
Ja nie som presvedčená o nezávislosti a slobode žurnalistiky. A udivuje tiež vyjadrenie novinára Ondra, ktorý pri odhaľovaní všetkej tej špiny údajne nemá strach a verí v dobro. Aké? Čo nám dáva nádej uveriť v dobro uprostred skazeného sveta? Ja za seba sa necítim v bezpečí. A som presvedčená, že novinár ani bežný občan tu nemá dôvod cítiť sa v bezpečí. To, že Matovič vyšachoval Smer a Kočner stojí pred súdom, je len pokračovaním verejnej frašky v priamom prenose.
Ako máme ešte veriť v dobro, ak je okolo nás toľko špiny a toľko svíň?
V obdobne sklamanom duchu sú aj moje posledné výstupy.
Na stránke Kľúč od sa zmieňujem o našom slávnom cestovateľovi, ktorého odkaz si naša spoločnosť nie je schopná dostatočne oceniť.
R. BOGDÁNI: TENTO DIVOKÝ KAPITALIZMUS, V AKOM ŽIJEME, NEPRAJE KULTÚRE, ANI HISTÓRII
A v poviedke pre Ohnivé pero píšem o geniálnom maliarovi, ktorého si vlastná doba nebola schopná ceniť, ani vážiť. Oni s ním vlastne nedokázali ani žiť.
https://www.fandom.sk/clanok/ohnive-pero-jar-2020-copate-dievca
wau, vďaka. rozosmial si ma. A že nie si "priteplená... ...
mali by :D vraví sa, že na každú sviňu sa ...
Problém asi bude v tom že som videl film (priznám... ...
Kedy natocia film Capo di tutti capi.. ? Z prostredia... ...
Podla skutocnosti ktorej chces verit.... ...
Celá debata | RSS tejto debaty