Založ si blog

Pravda býva škandalózne nahá

Čitateľ Pravdy zrejme túži po škandáloch. Ináč sa nedá vysvetliť čítanosť článku o Matoviči v sume 17000, či čítanosť mojej recenzie, kde som údajne ublížila ďalšiemu slovenskému autorovi, niekde okolo 1500.

 

No po čase na tých číslach už akosi nezáleží. Záleží na pocitoch – aj recenzenta.

Kopa recenzentov sa zrejme zámerne vyhýba slovenským dielam. Veď máme na mraky prekladovej literatúry. A taký Mácha sa neurazí, ak neomdliem od Mája, ani Erben, ak si jeho Kytice rozpletieme kvietok po kvietku.

Akosi ma desí predstava, aby mi po každom jednom článku ubúdali priatelia aj priaznivci. A na záver ostane iba čo? Milovanie škandálov?

Videla som biografický film Judy.

Ak ste mladí a zdraví, možno vás táto starnúca hviezda schudnutá na kosť a kožu moc nezaujme.

No ako ju vidím —ako zúfalo potrebuje zarobiť, aby vôbec žila, ako jej je nemilý diskomfort, na aký nie je zvyknutá —ako nevládze a nechce sa jej…proste s tou troskou v určitom stave mysle sa dokáže človek nádherne stotožniť.

Začínala ako krásna a žhavá hviezda. Predstaviteľka Dorotky v krajine Oz priniesla na televízne obrazovky naivné dievčatko so psíkom. Na farme sa jej nevenuje nik, v krajine Oz je však hlavnou postavou.

Ľudia zbožňujú fikciu, neuvedomujú si, že samotná mladá herečka pre túto roľu ledva spí a ledva čo-to zje. Štíhlosť sa stala ideálom krásy, za aký si dievčatá a ženy ochotne nechávajú aj drasticky ničiť zdravie.

Starnúca hviezda je závislá na alkohole a liekoch. Vydáva sa z chvíľkového očarenia aj po piaty krát. Aby zažila iba ďalšiu zo sérií sklamaní.

Na pódiu žiari, na pódiu padá, je okrikovaná a obhadzovaná.

A my máme ďalší dôkaz o bezcitnosti filmového priemyslu, ktorý človeka vyšťaví a pochová.

Judy Garland so svojimi 47 rokmi žila vlastne bohatý a dlhý život v porovnaní s mnohými ďalšími hviezdami, ktorí umreli oveľa skôr. Dokonca sa vytvoril akýsi klub hviezd, čo zomreli mladé. Spomína sa vek 27, spomína sa Janis Joplin, či Kurt Cobain.

Vedeli ste, že Kurt znamená vlk? Či ako mu ubližovala tá mnohými vysnívaná sláva? Vraj sa chcel rozvádzať a na jeho smrti vraj má svoj kus viny aj jeho vdova.

V každom prípade, tých tragédií, ukrytých pod hávom lesku a slávy, je akosi primnoho. A obyčajného ľudského citu zúfalo málo.

Film Judy odporúčam – ľuďom, čo nechcú klamať, ani byť klamaní —-oslepovaní leskom a slávou tejto chorej doby.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

Andrej Danko, semafor

Polícia zverejnila po viac ako troch mesiacoch video z Dankovej nehody

26.04.2024 12:43, aktualizované: 13:04

Zábery pochádzajú z kamery električky.

Antony Blinken / Si Ťin-pching /

USA a Čína musia byť partnermi, vyhlásil prezident Si na stretnutí s Blinkenom

26.04.2024 12:24

Americký minister zahraničných vecí, ktorý v piatok končí návštevu Číny, predtým rokoval so svojím čínskym náprotivkom Wang Iom viac ako päť a pol hodiny.

ján slota

Obnovený proces v korupčnej kauze Jána Slotu prerušili

26.04.2024 11:21, aktualizované: 12:25

Kým Ústavný súd SR nerozhodne, dovtedy bude konanie prerušené. Prokurátor voči tomu podal sťažnosť.

Slávnostné otvorenie DSB observatória v Bratislave

VIDEO: Bratislava má prvú hvezdáreň, zložili sa na ňu sponzori a nadšenci. Neskôr privíta aj širokú verejnosť

26.04.2024 10:55

Na Deutsche Schule Bratislava slávnostne otvorili prvú hvezdáreň v Bratislave - DSB Observatórium.