Založ si blog

Miniatúry čarovného záhradníka

Básnik má ohľadom svojho obecenstva celkom veľké očakávania. Chce aby vzdychalo a achkalo, aby gratulovalo a kupovalo. A je mi občas aj ľúto, ak nie som vždy to vďačné publikum, ktoré by dokázalo chváliť aj letnú vodu a suchý chleba. 

Za túto knihu som dala symbolických 50 centov a som rada, že to nebolo o nič viacej.

Obálka je čarovná.

Autor: Kristína Janegová

Názov: Čarovný záhradník

Počet strán: 92, pevná väzba

Vydavateľstvo: Pars Artem

Rok vydania: 2020

Poslednou dobou mi príde výhodnejšie kus vyčkať, kým tie knihy kus zostarnú a padnú s cenou hodne dole.

To malé dielko je z výtvarného hľadiska veľmi fajn. Dokonca aj vnútri je pár pekných obrázkov a citáty velikánov sú fajn.

Samotná vydavateľka knižku odporúča a pridala dokonca aj podpis, čím sa ku tomuto dielu kvázi „upísala“.

Horšie je samotné vnútro plné kratučkých, 4-6-8 riadkových miniatúr. Poloprázdne stránky pripomínajú nádych, výdych, povzdych starnúcej ženy.

Mám pocit mrhania papierom.

Máloktoré básne prekračujú mini rozsah 8 riadkov a vedeli by sme u nich identifikovať akýsi úvod, jadro, záver a nosnú myšlienku.

Celé sa to dalo prečítať za jedinú hodinku a zanechalo to vo mne pocity prázdna a nevyužitého potenciálu.

Pritom básnik má všetky šance, aby nás niekam uniesol, preniesol, aby v nás rozvinul akési pocity, emócie, aby nás o čomkoľvek usvedčil a presvedčil.

Najvydarenejšia mi príde báseň Byť, v ktorom sa autorka zamýšľa nad akýmsi prístupom k životu.

Sklamala ma báseň o bezdomovectve a tá znáška mikro-mini veršov u mňa jednoducho nezafungovala.

10:

Pod kožou to pekne praská,

ako v krbe polienka.

Zohrieva ma nová láska

ako v mraze polievka.

 

Pieseň bezdomovca

Na lavičke v parku –

pod ňou „čučo“ tróni.

Cez leto je héééj –

zvonia šťastné zvony.

 

Na jeseň však lístie

zo stromov už prší.

Na lavičke v parku –

pod ňou smútok v duši.

 

Mokré lístie, vietor

a snehová brečka.

Bude opäť dobre –

len či zimu prečkám?

 

Ospravedlňujem sa každému, kto vo mne vidí kata a netvora. No mne táto báseň príde jednoducho málo. Ak niekto vidí fľašu čuča a pozná striedanie ročných období, to z neho ešte nerobí žiadneho odborníka, ktorý by sa mal práve bezdomovectvu venovať. Príde mi to povrchné a plytké. Príde mi to ako nevyužitý potenciál a tento pocit na mňa kričí z tej útlej zbierky.

Ak by som mala hodnotiť hviezdičkami, tak dám z piatich dve. Aj o tie sa najviac zaslúžil slušný vizuál a zbierka citátov. Ináč literárne sklamanie.

No Ježiško mi nadelil aj ďalšie knihy, tak snáď budú o niečo menším sklamaním.

Fotografie: autorka-.

 

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

AfD / Alternatíva pre Nemecko /

Neplatili ma Rusi, prijal som od nich len malé balíčky, povedal nemecký poslanec Bystroň

26.04.2024 16:42

Bystroň na otázku magazínu prijímanie balíčkov priamo nepoprel, celú kauzu potom označil za kampaň proti nemu.

SR Bratislava dron nemocnica Rázsochy zbúranie BAX

KDH namieta zmenu rozhodnutia o nemocnici Rázsochy, chce odvolať Dolinkovú

26.04.2024 16:34

Namiesto koncovej univerzitnej nemocnice na bratislavských Rázsochách sa má prestavať nemocnica v Ružinove a na Rázsochách má vzniknúť detská nemocnica.

medveď, Žiar nad Hronom

V Žiari nad Hronom zvýšte pozornosť, pohybuje sa tam medvedica s mladými

26.04.2024 16:09

Pohyb medvedice spozorovali v okolí Šibeničného vrchu a na Slnečnej stráni v blízkosti cesty na Partizánskej ulici.

Najvyšší súd NS

Opozícia žiada zasadnutie výboru ku kontrole rezortu spravodlivosti na Najvyššom súde

26.04.2024 15:28

Predseda výboru Miroslav Čellár reagoval, že zatiaľ podanie opozičných poslancov neeviduje. Ak ho dostane, výbor zvolá.