Založ si blog

Nedočítaný Vincent a neutíšený Smäd po živote

„Bol som dlho preč,“ uzatvára mĺkvy indián kapitolu, ktorú zažil v liečebni. Miloš Forman názov zvolil úplne samostatne a tak sa nám nehynúce dielo vrylo do pamäti pod názvom Prelet nad kukučím hniezdom. 

Mne sa páči najme tento málo výrečný názov: Bol som dlho preč.

Aj ja som bola dlho preč, alebo krátko?

Vypadla som z pracovného procesu na hodnú chvíľu. A stihla si pozrieť dva televízne seriály na Netflixe.

No v nemocnici som bola celkom krátko a ostala mi stade spomienka na dve nedočítané knihy.

Stihla som si podať prihlášku do Lita. 

Odporúčali mi ju dvaja autori – výtvarníčka a karikaturista. Vraj preplácajú honoráre za používanie diel. Dokonca aj blogov. Tak neviem, zrejme ma čítate aj nejakí blogeri. Funguje vám to cez Lita? Či dokážete skrz blog aj niečo zarábať? Lebo stránka zarába, to je jasné,

Painkiller – Zabiják bolesti – škandál s opiátmi v lieku OxyContin

Oxykodon – Wikipedie (wikipedia.org)

Filmový seriál inšpirovaný skutočnosťou. Vrele odporúčam. Hlavnou postavou je vyšetrovateľka, ktorá si všimne extrémne nebezpečenstvo, ktoré toto nové analgetikum prináša.

Dojemný je úvod každej jednej časti, kde sa predstaví vždy iná rodina, ktorí majú jedno spoločné: stratili člena, ktorý prepadol závislosti na tejto droge.

Vyšetrovateľka je mladá černoška s miernou nadváhou a začína boj proti gigantickej mašinérii.

Pritom však má sama brata zavretého vo väzení za drogové dílerstvo.

Postupne spoznáva obludnosť tohto biznisu a nespravodlivosť, že jedna droga je legálna, hoci zabíja a robí z ľudí závislých, kým za ďalšiu drogu spoločnosť tvrdo trestá.

The Lincoln Lawyer – Advokát

Tento seriál voľne naväzuje na Oxy tému. Keďže samotný Advokát Michael Haller podľahol závislosti a stálo ho to rok života aj ohrozenie vlastnej praxe.

Paradoxne po brutálnej bitke sa dostáva do nemocnice, skade ho zase len prepúšťajú s predpisom tohto analgetika.

Ako sa čistému advokátovi podarí zvládnuť bolesť bez toho, aby zase prepadol závislosti a ako sa mu podarí oživiť svoju prax a stať sa lokálnou hviezdou vo svojom odvetví?

A sú jeho klienti vinní, či nevinní?

Dobrí, či zlí?

Baví ma sledovať, ako funguje spravodlivosť v USA. Najviac mi to utkvelo v hlave pri sledovaní procesu Johny Depp verzus Amber Heart.

Bolo to super, že sa to celé zomlelo v podstate za jeden týždeň.

Za tak krátky čas si každého vypočuli, všetko zvážili a došli aj k rozhodnutiu.

Je to fascinujúce, ak máte porovnávací základ a zažili ste už niečo z našej slovenskej spravodlivosti. To u nás sa nesúdime dni, ale mesiace a roky.

Sudca má na každý deň zo 5-7 zhola odlišných káuz.

Teda ak ste osobne interesovaný v nejakej kauze, tak je vášmu prípadu venovaná cca hodinka, vypočuje sa jeden svedok, či pozrie jedna hodina z trojhodinového videa a potom si čakáte ďalší mesiac – dva – tri, či rok, kým sa predvolá ďalší svedok a pozrie ďalšia hodina videa.

Ako v tom má mať niekto prehľad a načo je dobré venovať sa všetkému a nevyriešiť takmer nič, to sú už iba básnické otázky k nášmu neuveriteľnému systému.

Smäd po živote

Ak milujete biografie a zároveň aj výtvarné umenie, tak toto ikonické dielo istotne poznáte. Irving Stone si dal veľa práce, rozprával sa so súčasníkmi Vincenta Van Gogha a prináša nám jeho životopis, ktorý bol aj sfilmovaný. Film som videla, po knihe v nemocničnej knižnici som okamžite chňapla, no za krátke tri dni som si stihla prečítať sotva polovicu.

Záložkou bola servítka…

Skúšala som nájsť si ju v mestskej knižnici a kukala som aj na tržnici medzi starými knihami, no márne. Netuším, či sa mi ešte dostane do rúk, aby som ju dočítala, lebo by som veľmi chcela.

A zároveň nesúhlasím, že musíte mať prečítanú celú knihu, aby ste vedeli, o čom a aká je. Ono stačí dať si plátok torty, aby ste vedeli, ako chutí celok. A ani v básnických zbierkach to nefunguje tak, že po tridsiatke amatérskych zrazu autora osvieti a druhá polka nás ohúri tridsiatkou geniálnych básní.

Ozaj v skratke: film prinášal fakty, no kniha dodáva myšlienky a vysvetlenia. Aby ste pochopili, prečo zlyhal a prečo skončil tak ako skončil.

O boháčoch, čo kupujú gýč a chudákoch, čo si kúpu umeleckého predmetu nemôžu dovoliť.

Mne je táto biografia extrémne blízka práve tým, že sama som si zažila nejedno zlyhanie. A rovnako ako vo filme, absentovali vysvetlenia.

Žijeme v divnej dobe, kde sa prezentujú len výsledky, no samotná cesta ostáva zahalená rúškom tajomstva.

Nedočítala som ani básnickú zbierku, táto je však moja a tak sa cez ňu raz zrejme prekušem.

Ľahké a vhodné na jednu ruku,…

Tieto básne mi práve vtedy prišli vhod, je v nich veľa z choroby aj realizmu, žiaden nabubrelý ružový puding, aký by prosto nebol pre mňa.

Fotografie: autorka.

 

 

Čo spravila Jennifer? – What Jennifer Did?

13.04.2024

Nevedela som sa dočkať, kedy Netflix sprístupní ďalší real crime story a v podstate som celkom sklamaná. Čakala som, že ma teda šokujte a zodvihnite zo stoličky. A odchádzala som s tým, že „pačemú búkvy, vsjo jásno“. Jennifer nebola jediná. Spomínate si na môj blog, kde som spomínala absenciu materskej lásky? Myslím, že chybujú všetci, čo nám maľujú [...]

Macbeth v podaní nórskeho mága detektívok

06.04.2024

„Macbethov príbeh mi je veľmi blízky, pretože podobným témam sa venujem od samého začiatku,“ vysvetlil autor, keď si v medzinárodnom projekte Hogarth Shakespeare vybral na spracovanie osudy krvilačného škótskeho tyrana a adaptoval ich v rámci dnes takého populárneho žánru detektívky. Inšpektor Macbeth je verný atmosfére brutálnej tragédie z obdobia hospodárskej [...]

Prečo musela Johanka zomrieť?

02.04.2024

Rtvs prekvapil. Namiesto nejakého veľkofilmu s Ježišom vsadil na Veľkú noc na kultový príbeh v podaní Luca Bessona. A ja si hovorím, čo má spoločné ukrižovanie Krista s upálením Johanky z Arcu? [...]

2024-04-26 slnko v sieti 007 foto zdenko hanout

Šéf Rady RTVS označil galavečer Slnko v sieti za politický míting opozície

29.04.2024 18:16

Igor Gallo pripomenul, že RTVS ako vysielateľ galavečera nesie v zmysle platnej legislatívy objektívnu zodpovednosť za obsah priameho prenosu.

sanitka,

Šiestačka v Maďarsku bodla nožom spolužiačku, vrtuľníkom ju odviezli do nemocnice

29.04.2024 18:03

Šiestačka si nôž priniesla z domu a mala ho schovaný v školskej lavici.

Pellegrini, Zuzana Dolinková, Raši,

Za koniec Rázsoch chcú odvolávať ministerku Dolinkovú. Je to politický bulvár, háji sa ministerka. OĽaNO a SaS sa hádajú

29.04.2024 17:35

Bola to len otázka času, keď bude musieť ministerka Dolinková stáť pred Achillovou pätou rezortu – polstoročia nedokončeným projektom nemocnice Rázsochy.

Mark Rutte

Turecko podporí kandidatúru Marka Rutteho na šéfa NATO. Výhrady má už len Orbán

29.04.2024 16:48

Turecko aj Maďarsko ako členovia NATO predtým vyjadrili výhrady voči Rutteho kandidatúre.